Tältä sivulta löytyy erilaisia tapoja kokea miltä lukivaikeus voi tuntua.

Yle: Kouluajan kauhukokemukset saivat Markku Bergin auttamaan muita lukemisen ongelmista kärsiviä

Kuvankaappaus Ylen artikkelista, artikkeli lukihäiriöstä

Kuvan lähde: Yle, 2019

Lue artikkeli täältä.

Yle: Testaa, miten pärjäisit lukihäiriön kanssa – lukivaikeudet eivät liity älyyn, silti ne johtavat usein pilkkaan ja vähättelyyn

Kuvankaappaus Ylen artikkelista, artikkeli lukihäiriöstä

Kuvan lähde: Yle, 2018

Lue artikkeli täältä.

A Familiar Fairytale: Dyslexic Text Based Adventure

Tietokonepeli

Pidätkö tietokoneella pelaamisesta? Onko Steam tuttu käyttöalusta? Tekstipohjainen seikkailupeli A Familiar Fairytale: Dyslexic Text Based Adventure kehitettiin mallintamaan turhautumista jota lukihäiriöstä kärsivät ihmiset joutuvat kokemaan. Olet satukertomuksen kettu ja kohtaat kuninkaita, kuningattaria ja noitia.

Pelin lauseet ja sanat ovat tarkoituksellisesti tehty vaikeasti luettaviksi eri tavoin: joissain on vilkkuva tausta, liikkuvat tai sekaisin olevat kirjaimet. Valinnat täytyy tehdä nopeasti, joka aiheuttaa vain lisää turhautumista!

Lataa peli TÄSTÄ LINKISTÄ. Peli on maksullinen.

Sanaristikko

Tiesitkö näiden kuuluisuuksien lukihäiriöstä? Testaa tietosi!

Ristisanatehtävä

Lataa ristikko alla olevasta painikkeesta.

Testaa, miten hyvin oma työnhyvinvointisi on tasapainossa.

Kuormitusvaaka

Kuormitusvaaka tuottaa tietoa työntekijän psykososiaalisen kuormituksen
kokonaistilanteesta.

Työturvallisuuskeskuksessa on kehitetty kuormitusvaaka, jonka työntekijä itse voi tunnistaa ja jäsentää tilannettaan, jos työ tuntuu kuormittavalta. Kuormitusvaakaa voi käyttää itsenäiseen työn kuormittavuuden arviointiin tai sitä voi käyttää puheeksi ottamisen työkaluna ja arviointi voidaan tehdä keskustellen esihenkilön kanssa.

Kuormitusvaaka tuottaa tietoa työntekijän psykososiaalisen kuormituksen kokonaistilanteesta. Se toimii työkuormituksen ja voimavarojen ennakoinnin ja seurannan välineenä. Kuormitusvaaka on helppokäyttöinen ja maksuton sovellus, joka toimii mobiililaitteella ja selaimella.

Löydät kuormitusvaa´an TÄÄLTÄ.

Lisätietoja kuormitusvaa´asta TÄÄLTÄ.

TAIKOJA II -hanke

TAIKOJA II -hanke toimii koordinoivana hankkeena opetus- ja kulttuuriministeriön Taito-ohjelmaan valituille hankkeille. ESR-rahoitteinen ohjelma keskittyy aikuisväestön ICT-, numero- ja lukutaidon kehittämiseen esimerkiksi niiden väestöryhmien keskuudessa, jotka ovat tauon jälkeen palaamassa takaisin työelämään.

Koordinointihankkeen tehtävänä on verkottaa alueen toimijoita sekä viedä hankkeissa kehitettyjä toimintamalleja osaksi pysyviä koulutusrakenteita. Erilaisten oppijoiden liiton Oppimisen olohuone -hanke on yksi Taito-ohjelman hankkeista.

Tutkimusten mukaan yllättävän monella aikuisikäisellä suomalaisella on puutteita perustaidoissa. Perustaitotestillä voit arvioida luku- ja numerotaitojasi sekä tietoteknisiä perustaitojasi. Testi kertoo suuntaa antavasti siitä, millaiset perustaidot ovat tarpeen yhteiskunnan arjessa toimimisessa.

Heikkojen perustaitojen takaa voi löytyä muun muassa tunnistamattomia oppimisvaikeuksia. Harjaantumattomia perustaitoja voi työstää paremmalle tasolle. Samoin oppimisvaikeuksia voi oppia kompensoimaan omilla vahvuuksilla myös aikuisena sekä käyttämään oppimisen tuen välineitä perustaitojen tukena.

Perustaitotestin löydät TÄÄLTÄ.

Taito-ohjelman hankkeet ovat tuottaneet vuosien 2015 ja 2021 välissä malleja ja materiaaleja tukemaan aikuisten perustaitojen parantamista. Malleja ja materiaaleja perustaitojen kehittämiseen löydät TÄÄLTÄ.

Tutustu myös TAIKOJA II:n tuottamaan selvitykseen hankkeiden tuloksista (2019)!