Jäsenyhdistyksille

Tällä sivulla on ajankohtaista tietoa Erilaisten oppijoiden liiton jäsenyhdistyksille.

Syksyn 2020 tapahtumat ja muutokset

Syksyn 2020 tapahtumia järjestettäessä on oltu paitsi odottavalla kannalla. Tällä hetkellä näyttää siltä, että tapahtumia myös yleisöt ja osallistujat ovat odottavalla kannalla: ihmiset eivät välttämättä ole liikkellä tapahtumissa ja harrastusryhmissä tavalliseen tapaan.

Siksi kannustaisimme liitossa kovasti jäsenjärjestöjäkin suunnittelemaan tapahtumansa ja ryhmänsä vaihtoehtoisesti tai kokonaan verkkoon. Tähän saa meiltä kaiken avun ja tuen! Jos olette järjestämässä vaikkapa tapahtumaa paikallisen kansalaisopiston kanssa, tarjotkaa heille mahdollisuus tuottaa oma osuutenne/liiton osuus webinaarina.

Liiton kevään 2020 kokemus on ollut, että verkko-opetuksen ja online-tapahtumien ääreen on löytänyt moni erilainen oppija. Kasvanut verkkotarjonta on ollut siis heidänkin etunsa. Samalla hyvinkin paikallinen toimija voi tavoittaa yleisöä ympäri maan.

Dysleksiaviikko 2020 on punainen!

Tänä vuonna dysleksiaviikon 5. – 11.10. teema on lukuvaikeus työelämässä ja teemaväri on punainen – kansainvälinen lukivaikeuden tunnusväri. Jäsenjärjestöillä on viikon mittaan suunnitteilla tapahtumia ainakin Helsingissä, Joensuussa, Kuopiossa, Turussa ja Kouvolassa. Suurin osa tapahtumista on suunniteltu niin, että ne voidaan tarpeen tullen toteuttaa myös verkossa. Linkki päivittyviin tapahtumatietoihin: https://www.eoliitto.fi/dysleksiaviikko-2020-lokakuussa/

Seuraavan kerran pidämme toisiamme jäsenjärjestöjen ajan tasalla suunnitelmista keskiviikkona 16.9. 2020 klo 17.00-19.00 Teams-etätapaamisessa. Tervetuloa mukaan jäsenyhdistyksistä! Pyydä linkki osallistumiseen Jennyltä. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen työn alla ovat seuraavat kysymykset:

• Miten voisi järjestää paikkakunnalla jonkin rakennuksen valaisemisen punaiseksi dysleksiaviikon tai dysleksiapäivän iltana? Ketä lähestyä, mitä maksaa? Miten sen voisi tehdä omin voimin, kotikutoisesti? Tästä linkistä löytyy viime vuonna valaistuja rakennuksia Kanadasta: https://www.dyslexiacanada.org/markitread
  • Missä julkaistaan #punakynähaaste tarinoita, mihin muotoon niitä kannattaa tehdä? Tästä lisää pian!
  • Mitä tukea oppimisvaikeuksiin voi työelämässä saada? Onko olemassa avustuksia, joita voi hakea esimerkiksi apuvälineisiin?

Dysleksia-viikon Helsingin päätapahtuma on Allvar-seminaari 8.10. Ilmottautumislinkki on jo auki, osallistua voi myös etäyhteyksin. https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/ef544068-afc4-4f96-8ed7-fa1499eb6b65?displayId=Fin2053365

Koulutustoiveita?

Jäsenjärjestöjen kehittämispäivät jäävät tältä vuodelta entisenlaisina pois,
mutta meillä on mahdollisuus vaikka mihin ihaniin etätoteutuksiin joilla kehitetään kaikki paikkakunnat yhdessä! Jonkinmoinen some-koulutus/työpaja tulee vielä loppuvuodesta, mutta mitä muuta haluatte?

Luovia menetelmiä? Ryhmänohjaus-koulutusta? Digi-asioita ja apuvälineitä? Hahmottamisen hankaluuksiin perehtymistä? Improvisaatioteatteria? Matikkapajaa? Järjestönne osaamisen tuotteistamista? Esiintymiskoulutusta? Oma lukitarina sarjakuvaksi tai animaatioksi? Maahanmuuttajataustaisten ihmisten lukivaikeuden tunnistamista? Webinaarien järjestämisen koulutusta? Video-editointia?

NYT SAA TOIVOA, ylläoleva lista on vain inspiraatioksi. Laittakaa niin monta toivetta kuin keksitte, mieluiten tärkeysjärjestyksessä niin tuomarointi helpottaa. Mielellään 30.8.2020 mennessä sähköpostiin jenny.erasaari@eoliitto.fi .

Kysymykset ovat:

1. Mitä koulutusta/koulutuksia meidän yhdistys toivoo vuonna jäsenjärjestöjen kehittämisen nimissä? (some-asiatkin saa listata/eritellä, niistä jotakin tulossa joka tapauksessa)

2. Millainen ajankohta meille on hyvä? (arki vai viikonloppu, päivä vai ilta-aika)

Vertaistukea verkossa!

Uusi KAMU-kokemusasiantuntijakoulutus starttaa pian – ja on jo täynnä! Erityisen painava edustus ryhmässä tuntuu olevan Tampereen suunnasta. https://www.eoliitto.fi/kamu-kokemusasiantuntijakoulutus/

Vertaislivet liiton Facebookissa jatkuvat kerran kuussa. Seuraava torstaina 13.8.klo 17-18 liiton Fb-sivulla. Vanhoja katsottavissa osoitteessa

Suljettu Facebook-ryhmä ”Elämää lukivaikeuden kanssa” on perustettu toiveesta saada oma ryhmä, jossa keskustella. Linkkiä saa jakaa, mukaan pääsee vastaamalla pariin kysymykseen. https://www.facebook.com/groups/287705055668574

Jäsenjärjestöjen Viestit 2020

Viesti 1/2020  https://mailchi.mp/292c76a21ce0/erilaisten-oppijoiden-liiton-jsenjrjestjen-viesti

Viesti 2/2020  https://mailchi.mp/bb42faabaf1b/erilaisten-oppijoiden-liiton-jsenjrjestjen-viesti-6976904

VIESTI 3/2020 https://mailchi.mp/4c98c7c674b9/erilaisten-oppijoiden-liiton-jsenjrjestjen-viesti-7019980

Linkkejä: tietoa yhdistystoiminnasta