Oppimisen apuvälinekeskuksen asiantuntijat pitävät säännöllisesti kaikille avoimia ja maksuttomia verkkokoulutuksia oppimisen apuvälineistä ja tuesta. Keväällä 2021 järjestämme verkkokoulutuksia joka toinen keskiviikko klo 17-18.30 Verkkokoulutusten aiheet löytyvät kalenterista

TALLENNE: 26.3.2021 KORKEAKOULUHAKU, VALINTAKOKEET JA ERITYISJÄRJESTELYT

Korkeakouluhaku, valintakokeet erityisjärjestelyt -webinaarin löydät alta.

Webinaarissa Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntija Ruut Luoto kertoo, mitä erityisjärjestelyillä tarkoitetaan, kun kyse on kapealaisesta kehityksellisestä oppimisvaikeudesta eli lukivaikeudesta. Hän avaa millaisia käytännön yksilöllisiä järjestelyitä valintakokeessa hakijan on mahdollista saada ja miten niitä haetaan.

Myönnettävät järjestelyt riippuvat, millaisia tarpeita hakijalla on. Kokeeseen voi esimerkiksi saada lisäaikaa tai mahdollisuuden käyttää oppimisen apuvälineitä.

TALLENNE: 10.3.2021 CLASSROOMSCREEN ERILAISEN OPPILAAN ETÄOPETUKSEN TUKENA -VERKKOKOULUTUS

Classroomscreen on maksuton palvelu, joka toimii selaimessa. Sinne voi luoda digitaalisen taulun, johon voi tuoda erilaista sisältöä. Verkkokoulutuksessa kerrottiin miten Classroomscreenilla voi tukea erilaisten oppijoiden opiskelua ja kuinka sujuvoittaa etäopetusta.

Kouluttajina Riikka Marttinen, Erilaisten oppijoiden liitto, Oppimisen apuvälinekeskus Eija Hevosmaa, Erilaisten oppijoiden liitto, Kokemusasiantuntija

Huomioithan, että video ei valitettavasti ole saavutettava (ei tekstitystä) ja se poistuu nettisivuilta ja sekä YouTubesta 26.3.2021

ANNA PALAUTETTA VERKKOKOULUTUKSESTA

TALLENNE: 11.3.2021 TEAMS ERILAISEN OPPIJAN ETÄOPETUKSESSA – MITEN HUOMIOIDA OPPIMISVAIKEUDET ETÄOPETUKSESSA?

Verkkokoulutuksessa kerrottiin miten Teamsin toiminnoilla voi tukea erilaisten oppijoiden opiskelua ja kuinka sujuvoittaa etäopetusta. Koulutuksessa tutustuttiin Microsoft Teamsin saavutettavuuteen ja asetuksiin, joiden avulla voi tukea mm. keskittymistä, hallita opiskelijoiden oikeuksia ja auttaa opiskelijoita löytämään asioita helpommin. Lisäksi opit kuinka kääntää/kuunnella tekstiä ja miten visualisoida vuorovaikutusta.
Kouluttajat: Riikka Marttinen, Erilaisten oppijoiden liitto, Oppimisen apuvälinekeskus Petri Jämsen, Teams-guru

ANNA PALAUTETTA VERKKOKOULUTUKSESTA