TÄYNNÄ Yhdistyskehittäjä-verkkokoulutus 4.4.–23.5.2024

4.4., 17:30 - 24.5., 19:00

Yhdistyskehittäjä-verkkokurssi

Erilaisten oppijoiden liitto  järjestää huhti-toukokuussa yhdessä Suomen Vanhempainliiton ja Lihastautiliiton kanssa Yhdistyskehittäjä-verkkokurssin. Lähde mukaan oppimaan uutta ja verkostoitumaan! Kumppanien kanssa järjestettynä kurssilta saa hyviä vinkkejä muiden järjestöjen toiminnasta.

Yhdistyskehittäjä on verkkokurssi yhdistystoiminnan organisoimisesta ja kehittämisestä. Tavoitteena on osallistujien oman yhdistyksen toiminnan kehittäminen koulutusmateriaalin ja oppimistehtävien avulla. Verkkokoulutus sisältää kirjallista lukumateriaalia, järjestöjen haastatteluja onnistuneesta toiminnasta sekä oppimistehtäviä ja keskusteluja. Koulutus soveltuu kaikille yhdistystoimijoille, jotka haluavat kehittää ja ryhdistää oman yhdistyksen toimintaa. Koulutuksen järjestävät yhteistyönä Erilaisten oppijoiden liitto, Lihastautiliitto, Suomen Vanhempainliitto sekä Opintokeskus Sivis.

Kenelle

Yhdistyskehittäjä on verkkokoulutus sinulle, joka toimit yhdistyksen hallituksessa tai olet kiinnostunut hallitustehtävistä. Haluatko oppia lisää siitä, miten tehdä yhdistyksen toiminnasta sujuvaa, luoda kiinnostavia toimintamahdollisuuksia, hankkia uusia jäseniä ja pitää huolta nykyisistä? Koulutuksessa pääset verkostoitumaan myös muiden yhdistyskehittäjien kanssa.

Koulutuksen osaamistavoitteet

Osallistuja

• saa valmiudet toimia hyvän hallintotavan mukaisesti
  • saa valmiudet kehittää yhdistyksen toimintaa
  • osaa soveltaa erilaisia menetelmiä ja työkaluja
  • osaa edistää motivoivaa hallitustyöskentelyä
  • osaa suunnitella ja arvioida yhdistyksen toimintaa.

Verkkokoulutuksen jaksot

1. Ennakkotehtävä ja aloituswebinaari torstaina 4.4. klo 17.30-19.00: Tutustuminen, ohjeet ja aikataulu. Järjestöjen organisaatiorakenteet.

2. Toimiva yhdistyshallinto: Mitä yhdistystoiminta on? Oman yhdistyksen säännöt ja yhdistyslaki. Mikä on yhdistyksen tarkoitus, miksi ollaan olemassa?

3. Motivoiva hallitustyöskentely: Ketä ovat luottamushenkilöt ja mitä he tekevät? Hallituksen työnjako: delegointi ja vastuiden jakaminen. Ryhmäyttäminen ja vuorovaikutus. Jaksaminen ja sitoutuminen.

Väliwebinaari torstaina 25.4. klo 18.00-19.00

4. Yhdistyksen vuosi: Mitä asioita kuuluu yhdistyksen vuoteen? Toiminnan suunnittelu ja kehittäminen. Viestintä osana kaikkea toimintaa.

5. Sujuva jäsentoiminta: Miten jäsenistä huolehditaan? Jäsenhuolto ja -hankinta. Jäsenviestintä.

6. Vaikuttavuus ja arviointi yhdistyksessä. Miksi mitata vaikuttavuutta? Hyvät tavoitteet ja mittarit.

7. Lopputehtävä ja päätöswebinaari torstaina 23.5. klo 18.00-19.30.

Kurssiin sisältyy ekstrana mahdollisuus osallistua kolmeen Erilaisten oppijoiden liiton asiantuntijan Heli Turjan ohjaamaan opiskelua tukevaan työpajaan, jotka kaikki toteutetaan Pomodoro-tekniikalla.  Työpajoissa käydään läpi tekniikoita tavoitteiden asettamisen, suunnittelun ja aikatauluttamisen tueksi. Työpajassa jokainen pääsee kokeilemaan tekniikoita välittömästi käytännössä, jos haluaa. Vapaaehtoisten työpajojen ajankohdat: to 18.4. klo 18-20, to 2.5. klo 18-20 ja to 16.5. klo 18-20.

Koulutuksen käytännön toteutus

Koulutus toteutetaan Howspace-verkkoalustalla, josta löydät koulutuksen videotallenteet, oppimistehtävät ja lukumateriaalin. Koulutus sisältää kaksi yhteistä webinaaritapaamista sekä välikeskustelun. Tehtäviin sisältyy itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteistä sparrailua ja verkostoitumista muiden yhdistystoimijoiden kanssa.

Koulutuksella on yhteinen aloitus- ja lopetusajankohta sekä yhteinen aikataulu. Koulutuksen kesto on 8 viikkoa. Opintojen laajuus on 2 opintopistettämikä tarkoittaa noin 54 tunnin opiskelua. Koulutuksesta on mahdollisuus saada todistus, kun olet suorittanut osat hyväksytysti. Koulutus on osallistujille maksuton.

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu mukaan 1.4.2024 mennessä. Koulutuksen voidaan ottaa mukaan enintään 20 opiskelijaa.

Ilmoittaudu tästä

Lisätiedot:
Suomen Vanhempainliitto: Järjestötoiminnan asiantuntija Anri Leveelahti, anri.leveelahti(a)vanhempainliitto.fi
Erilaisten oppijoiden liitto: Verkostokoordinaattori Heli Turja, heli.turja(a)eol.fi
Lihastautiliitto: Järjestöpäällikkö Elina Soini, elina.soini@lihastautiliitto.fi

Alkaa:
4.4., 17:30