Yli 10 %:lla työikäisistä on todettu oppimisvaikeus

Oppimisvaikeudet koskettavat yli miljoonan suomalaisen elämää. Yli 10 %:lla työikäisistä on todettu oppimisvaikeus, ja lisäksi 10 % kokee työssä haittaavaa oppimisen vaikeutta. Kaikkiaan viidesosa suomalaisista kokee oppimisen haasteita työpaikalla. Työttömissä, työssä uupuneissa ja työelämästä syrjäytyneissä on paljon henkilöitä, joiden oppimisvaikeutta ei ole tunnistettu eikä tuettu.

Oppimisvaikeudet ovat merkittävä opinnoista ja työelämästä syrjäyttävä tekijä. Työikäisille aikuisille ei kuitenkaan ole tällä hetkellä Suomessa tarjolla mitään oppimisen tuen palveluita. Myös aikuisten oppimisvaikeuksien tunnistamisessa on merkittäviä puutteita.

Niin kauan kuin nämä epäkohdat ovat korjaamatta, jatkuvan oppimisen periaate ei koske kaikkia kansalaisia.

Erilaisten oppijoiden liitto vaikuttaa ja kouluttaa

Erilaisten oppijoiden liitto vaikuttaa aktiivisesti siihen, että työelämässä ja työelämän ulkopuolella oleville aikuisille sekä aikuisille opiskelijoille kehitetään ja resursoidaan vaikuttavat oppimisen tuen palvelut sekä mahdollisuus oppimisvaikeuden tunnistamiseen ja diagnosointiin.

Esimerkiksi Taitotuunaajat– ja Oppimisen olohuone -hankkeemme ovat pyrkineet vastaamaan aikuisten oppimisen tuen puutteisiin kehittämällä aikuisille sopivaa tuen mallia ja jäsentämällä, mikä aikuisten tukemisessa on olennaista.

Tarjoamme myös koulutusta, jotta tieto aikuisten oppimisvaikeuksista ja oppimisen tuesta leviää yhteiskunnassa kaikille niille toimijoille, jotka pystyvät käytännössä edistämään asiaa. Koulutuksissamme aikuiset myös saavat vertaistukea ja voivat esimerkiksi kouluttautua kokemusasiantuntijoiksi.

Tuki lisäisi aikuisten kokonaishyvinvointia

Oikeus oppimiseen -neuvottelukunta on ottanut kantaa aikuisten oppimisen tuen kehittämiseen. Se vaatii, että päättäjät kehittävät tukea järjestelmällisesti ja oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja tukemiseen laadittaisiin hallinnonalojen rajat ylittävä toimintaohjelma.

Oppimisen tuen järjestäminen
lisää työikäisten aikuisten kokonaishyvinvointia, vähentää sote-palvelujen käyttötarvetta, lisää työllisyyttä sekä parantaa väestön koulutustason nostamisen mahdollisuuksia.

Podcast pureutuu oppimisen tukeen työpaikoilla

Erilaisten oppijoiden liiton toiminnanjohtaja Sarianna Reinikainen ja Rastor Instituutin oppisopimuspäällikkö Marjo Selkinen lähettävät oheisessa podcastissa haasteen työpaikoille. Se liittyy siihen, hyväksytäänkö kaikissa työpaikoissa työntekijöiden erilaisuus ja erilaiset oppimisen tavat.
Katso ja kuuntele podcast täällä.

Lue lisää aikuisten oppimisen tuesta

Työikäisiä ei saa jättää ilman oppimisen tukea
Näin toiminnanjohtajamme Sarianna Reinikainen otti asiaan kantaa Helsingin Sanomien Vieraskynä-kirjoituksessa.

Mitä jokaisen esihenkilön pitäisi tietää oppimisen vaikeuksista?
Lue toiminnanjohtajamme Sarianna Reinikaisen blogi Ava-akatemian sivuilta.

Tutkija toivoo parempaa oppimisen tukea aikuisille
Kuntoutussäätiön tutkija Johanna Korkeamäki tekee Suomessa uraauurtavaa tutkimusta aikuisten oppimisvaikeuksista. Lue Korkeamäen haastattelu nettisivultamme.

Aikuisten lukivaikeuteen merkittävää tukea kuntoutuksesta
Neuropsykologi Johanna Nukarin väitöstutkimus on merkittävä askel aikuisten lukivaikeuden tukemisen tiellä. Lue lisää Nukarin haastattelusta nettisivultamme.

Aikuisten oppimisen hätä näkyy oppimisvalmentajan työssä
Erilaisten oppijoiden liiton oppimisvalmentaja Tanja Airaksisen asiakkaiksi tulevat ne aikuiset, jotka ovat pudonneet turvaverkon läpi usein jo kouluaikana ja haluavat elämälleen uuden alun. Lue lisää täältä.

Työpaikkojen olematon oppimisen tuki huolestuttaa konkariopettajaa
Murikka-opiston viestintäaineiden opettaja, erityisopettaja Marjo Nurmi tukee työelämässä olevien aikuisten oppimista työkseen. Lue Nurmen haastattelu täältä.

Kokemusasiantuntijamme kertovat

Tuen puute keskeytti opinnot
Jutta Hartikan ammattikorkeakouluopinnot kariutuivat tuen puutteen vuoksi, ja musertava palaute on koetellut itsetuntoa. Hartikka tekee nyt kaikkensa, jotta muut eivät joudu kokemaan samaa. Lue Hartikan haastattelu.

Pelaaminen pelasti syrjäytymiseltä ja poiki unelmatyön
Katja Huttunen päätyi kouluajan oppimisvaikeuksien, keskeytyneiden opintojen ja työkyvyttömyyseläkkeen kautta vakituiseen unelmatyöhön teknologisen koulutuksen koordinaattoriksi. Lue Huttusen haastattelu.

Kaipaatko lisätietoa aikuisten oppimisvaikeuksista?

Ota yhteyttä
Erilaisten oppijoiden liiton toiminnanjohtaja Sarianna Reinikaiseen, sarianna.reinikainen@eoliitto.fi