Materiaalipankki

Oppimista voi tukea monin tavoin. Näiltä sivuilta löydät tietoa ja erilaisia materiaaleja oppimisen apuvälineistä arjen, opintojen ja työelämän tueksi.

Tukea oppimiseen

Oppimisen tuki on tärkeää kaikenikäisille, myös opiskelijoille ja työelämässä oleville. Pienilläkin muutoksilla voi olla suuri vaikutus arjen hallintaan, opintojen ja työtehtävien edistymiseen ja loppuun saattamiseen sekä jaksamiseen.

Tutustu oppimista helpottaviin menetelmiin ja työkaluihin. Olemme koonneet tietoa sekä perinteisistä että digitaalisista oppimisen välineistä. Klikkaamalla viereisen laatikon otsikoita löydät lisätietoa välineistä ja ohjelmista, jotka tukevat laskemista, lukemista, kirjoittamista ja keskittymistä.

MyDyslexia-verkkokaupastamme löydät oppimista ja työskentelyä sujuvoittavia välineitä varhaiskasvatukseen, esi- ja perusopetukseen, nuorille, aikuisille, työelämään sekä kirjastoihin.

Tutustu myös jäsenjärjestöjemme Dateron ja Josen hyödyllisiin materiaaleihin.

Tukea työelämään

Oppimisvaikeudet jäävät usein huomaamatta työelämässä, vaikka noin joka viidennellä työikäisellä on oppimisen haasteita. Oikeat keinot ja välineet auttavat työntekijöitä hyödyntämään vahvuuksiaan ja osaamistaan tehokkaammin.

Työelämä kehittyy nopeasti, ja digitalisaatio vaatii jatkuvaa oppimista ja digitaitojen ylläpitämistä. Koko työyhteisö hyötyy, kun työpaikalla panostetaan oppimisen ja työn sujuvuuden tukemiseen. ”Työ sujuvaksi!” -sivustolta löydät vinkkejä ja ratkaisuja, jotka auttavat parantamaan työn sujuvuutta työpaikalla.

Perustaidot ovat oppimisen pohja. Puutteet perustiedoissa ja uuden oppimisen haasteet voivat vaikeuttaa työtehtäviä. Löydät tähän apua Tukea digiperustaitoihin -otsikon alta.

Tukea vanhemmille

Vanhempana voit monipuolisesti tukea lapsen oppimista puhumalla oppimisesta myönteisesti. Mitä nuoremmasta lapsesta on kyse, sitä innokkaammin hän yleensä haluaa tutustua oppimisen apuvälineisiin.

Lapsen kasvaessa suhtautuminen apuvälineisiin voi muuttua. Nuoren suhtautumiseen saattaa vaikuttaa se, puhutaanko oppimisen apuvälineistä vai oppimisen välineistä.

Auta lasta ja nuorta näkemään välineet tukena, joiden avulla hän voi entistä paremmin oppia ja tuoda esiin osaamistaan ja vahvuuksiaan. Kannustava asenne luo ilmapiirin, jossa lapsi uskaltaa pyytää apua ja saa onnistumisen kokemuksia, jotka vahvistavat itsetuntoa.

Rauhallinen ja selkeä ympäristö helpottaa oppimista. Liialliset ärsykkeet, kuten häiritsevät äänet tai kirkas valaistus, voivat vaikeuttaa keskittymistä. Valaistus, äänimaailma ja visuaalinen ympäristö vaikuttavat oppimiseen. Autismiliiton sivuilta löytyvän esteettömyyskartoituksen avulla voit yhdessä lapsesi kanssa arvioida, miten kotiympäristö tukee oppimista.

Liikuntaan ja toimintaan perustuvat oppimismenetelmät voivat olla erityisen hyödyllisiä. Esimerkiksi leikin tai pelien kautta oppiminen tekee oppimisesta hauskempaa ja mieleenpainuvampaa. Laulut, muistipelit ja muut aktiviteetit auttavat erityisesti nuorempia lapsia muistamaan ja omaksumaan uusia asioita. Tutustu toiminnalliseen oppimiseen LiikU-järjestön sivuilla ja sovella niitä kotona.

Apuvälinepakki

Voit koota apuvälinepakin itsellesi, lapsellesi tai työpaikalle, sillä oppimista ja työskentelyä helpottavat välineet hyödyttävät kaikkia. Ota apuvälineet mukaan arkeen, kerro niistä ja rohkaise kokeilemaan – näin niiden käyttö muuttuu luontevaksi osaksi päivittäisiä tilanteita.

Apuvälineitä voi askarrella itse: painoeläimen voi tehdä täyttämällä pehmolelun riisillä tai herneillä, ja pöytäsermin voi askarrella pahvista ja päällystää kankaalla. Apuvälineitä löydät MyDyslexia-verkkokaupan lisäksi tavarataloista, kirjakaupoista tai netistä suoraan hakusanoilla.

Apuvälinepakki voi sisältää esimerkiksi:

• lukukalvoja ja -viivaimia
  • kynätukia