BLOGI: Kuka auttaa aikuisia lukutaidon parantamisessa ?

Kuka auttaa aikuisia lukutaidon parantamisessa ?

Olen Suvi-Päivikki Hiipakka, ja toiminut Helsingin seudun erilaiset oppijat ry:n (HERO) toiminnanjohtajana yli kolme vuotta. Koulutukseltani olen kasvatustieteiden maisteri, ja minulla on työkokemusta kaupungeissa yli 35 vuoden ajalta erilaisissa tehtävissä niin opettajana, rehtorina kuin sivistyksen toimialajohtajana. Yhdistys-/järjestömaailmassa on paljon yhtäläisyyksiä kuntien toiminnan kanssa. Yhdistykset tekevät enimmäkseen sellaista työtä, mikä ei kuuluu suoraan kuntien lakisääteisiin tehtäviin. Tällainen yksi tehtävä on aikuisten lukutaidon kehittäminen.

Suomalaiset haluaisivat lukea enemmän, mutta monilla on vaikeuksia keskittyä lukemiseen johtuen erilaisista syistä. Suomalaiset yleensä kertovat harrastavansa lukemista, mutta vuosien varrella on itse aktiivilukijoiden määrä laskenut. Noin joka kymmenes suomalainen aikuinen omaa heikon lukutaidon, ja se voi vaikeuttaa niin arjessa, työelämässä kuin yhteiskunnassa pärjäämistä. Arvioiden mukaan selkokielen tarpeessa on jopa 750 000 suomalaista, ja se on huikea määrä.

Syitä heikkoon lukutaitoon on useita enkä lähde niitä nyt sen enempää avaamaan tässä. Mutta arviolta 5-10 % väestöstä on lukivaikeus.

Kenen tehtävä on auttaa/ohjata heikon lukutaidon omaavia aikuisia ? Se ei kuulu lakisääteisesti kenellekään, mutta onneksi on paljon yhdistyksiä ja järjestöjä, jotka tekevät tätä työtä. Me HEROssa pyrimme erilaisilla toiminnoillamme edistämään niin aikuisten kuin nuortenkin lukutaitoa, ja onneksi emme ole ainoa yhdistys, joka sitä tekee. On hyvä muistaa, että lukutaidon jatkuva kehittäminen luo edellytyksiä elinikäiselle oppimiselle.

Valitettavasti Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä aiotaan sosiaali- ja terveysjärjestöiltä leikata ensi vuonna peräti 127 miljoonaa euroa. Se tarkoittaa käytännössä, että noin joka kolmas euro häviä yhdistyksiltä ja järjestöiltä. Mitä tapahtuu meidän toiminnassamme, jos joka kolmas euro otetaan pois: Se tarkoittaa toiminnan supistamista niin, että meidän on jatkossa keskityttävä oppimis- ja lukivaikeusasioissa johonkin tiettyyn ikäryhmään. Tällä hetkellä pystymme järjestämään palvelua ”vauvasta vaariin”.  Tavoitamme vuosittain noin 10 000 ihmistä, jotka saavat meiltä apua, tukea, neuvoja, ohjausta ja tietoa.

Olen huolissani tästä isosta avun tarpeessa olevasta ihmisjoukosta, jota emme pysty palvelemaan, jos nämä leikkaukset tehdään. Toivottavasti päättäjät ymmärtävät tämän, ja miettivät toisenlaisia keinoja säästämiseen. Ymmärrän sen, että rahat eivät riitä kaikkeen, mutta jos nämä ihmiset jäävät ilman apua ja tukea, niin siitä ei seuraa mitään hyvää. Toivottavasti auringonpaistetta riittää koko syksyyn !

Kirjoittaja: Suvi-Päivikki Hiipakka, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry:n toiminnanjohtaja

2.9.2020

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.