Hahmottamisen vaikeudet

Hahmotusvaikeuksia on 4–6 prosentilla väestöstä. Ne voivat näkyä vaikkapa karttojen lukemisen, reittien löytämisen tai laitteiden käyttämisen ongelmina.

Hahmotusvaikeus estää aistitiedon hyödyntämistä

Kehitykselliset hahmotusvaikeudet tarkoittavat aivojen poikkeuksellista tapaa tulkita näönvaraista ja tilallista informaatiota. Aistit toimivat, mutta niiden tuomaa tietoa ei pystytä hyödyntämään riittävästi. Hahmotusvaikeuksien taustalla on usein perinnöllisiä tai raskauteen tai synnytykseen liittyviä tekijöitä. Hahmottaminen voi vaikeutua myös aivovaurion tai sairauden vuoksi. Vaikeudet voivat ilmetä esimerkiksi ajan, paikan tai etäisyyksien arvioinnin ongelmina.

Hahmottamisen ja matematiikan vaikeudet liittyvät usein yhteen, sillä matematiikka edellyttää avaruudellisen hahmottamisen taitoja. Hahmotusvaikeudet eivät kuitenkaan löydy virallisesta tautiluokituksesta.

Tutustu tarkemmin hahmotusvaikeuksiin

Niilo Mäki Instituutin Hahku-hankkeen tuottamat infograafit antavat lisätietoa hahmottamisesta sekä kehityksellisistä hahmotusvaikeuksista. Tutustu alla oleviin infograafeihin.

Tukea on tarjolla

Näin hahmottamisen vaikeus ilmenee

• Avaruudellisia suhteita ja suuntia on hankalaa arvioida.
  • Etäisyyksien tai nopeuksien arvioiminen on vaikeaa.
  • Et helposti hahmota osista kokonaisuutta.
  • Sinulla on esineiden tunnistamisen ja löytämisen haasteita.
  • Yksityiskohtien havaitseminen ja erottelu on hankalaa.
  • Kuvallisessa ajattelussa tai muistamisessa on vaikeuksia.

Lähde: Kuntoutussäätiö
Niilo Mäki Instituutin Hahmola-hankkeen tuottama infograafi kehityksellisen hahmotusvaikeuden piirteistä ja ilmenemisestä. SIsältö löytyy tekstinä sivuilta.
Niilo Mäki Instituutin Hahmola-hankkeen tuottama infograafi hahmottamisen määritelmästä ja ilmenemisestä. Nelikentän teemat kuvaavat löytämistä, kokoamista, aikatauluttamista, laskemista ja pelaamista sekä suunnistamista. Sisältö löytyy tekstinä sivuilta.