UKK
Saatat löytää vastauksen kysymyksiisi listaltamme. Jos et löydä täältä vastausta, lähetä kysymyksesi osoitteeseen info@eoliitto.fi.
Oppimisvaikeudet hidastavat oppimista ja vaativat vaihtoehtoisia oppimisen tapoja. 10–20 %:lla väestöstä on oppimiseen liittyviä vaikeuksia. Oppimisen vaikeuksista huolimatta jokainen voi kuitenkin oppia! Oppiminen vain tapahtuu eri tahtiin kuin yleisesti oletetaan.
Oppimisvaikeudet ovat usein periytyviä ja taustaltaan neurobiologisia. Oppimisvaikeuksien taustalla voivat olla myös varhaislapsuuden sairaudet, vammat tai onnettomuudet.
Oppii! Oppiminen saattaa vaatia tavallista enemmän työtä, mutta vaivannäkö kannattaa, sillä aivot oppivat ajan saatossa hyödyntämään uusia hermoratoja oppimisessa. Oppimista voidaan helpottaa hyödyntämällä oppijan vahvuuksia ja oppimisen apuvälineitä. Tärkeintä on oppimisvaikeuden hyväksyminen. Hyväksyntä lähtee ajatuksesta, että jokainen meistä oppii yksilöllisesti. Tärkeää on myös oppimisvaikeuden varhainen tunnistaminen ja tuen saanti kaikissa elämänvaiheissa.
Lue lisää lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden tunnistamisesta täältä.
Lisätietoa matematiikan vaikeuden tunnistamisesta löydät täältä.
Tutustu hahmottamisen vaikeuden piirteisiin täällä.
Lukivaikeus (dysleksia, lukemiskyvyn ja kirjoittamisen häiriö)
Matematiikan vaikeudet (dyskalkulia)
Laajemmat kielelliset häiriöt (dysfasia)
Näönvaraisen hahmottamisen vaikeudet
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet
Lisäksi neurokognitiivisia häiriöitä ovat myös tarkkaavuuden vaikeudet sekä motorisen koordinaation kehitykselliset vaikeudet.
Eri oppimisvaikeudet saattavat esiintyä päällekkäin erilaisina yhdistelminä.
Kyllä voi. Löydät Erilaisten oppijoiden liiton ylläpitämästä Luki- ja matematiikkatestaajat-listasta eri puolilla Suomea toimivat luki- ja matematiikkatestaajat. Samalta sivulta löydät tietoa testiin hakeutumisesta.
Lisäksi Kuntoutussäätiön oppimisvaikeus.fi-sivustolla on Lukivaikeuden tunnistuslista.