Näille sivuille olemme arkistoineet Luki-viikon tapahtumiin ja niiden teemoihin liittyvää aineistoa vuosien varrelta. Paljon hyviä webinaareja, podcasteja, videoita ja artikkeleja on löytynyt matkalta, joten olemme koostaneet kohokohtia ja parhaita juttuja näppärästi samaan osoitteeseen. Aineiston löydät listattuna teemoittain.

Allvar-palkinnot

• Erilaisten oppijoiden liitto myönsi vuoden 2023 Allvar-palkinnon Microsoft Oy:lle yhtiön uraauurtavasta työstä kaikille saavutettavan teknologian kehittäjänä. Lue tiedote täältä.
  • Erilaisten oppijoiden liitto myönsi vuoden 2022 Allvar-palkinnon Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijoille. Palkinto myönnettiin tunnustuksena kokemuksen äänen esiin nostamisesta ja merkittävästä vaikuttamisesta erilaista oppijuutta koskevan ymmärryksen lisäämiseksi.
  • Erilaisten oppijoiden liitto myönsi vuoden 2021 Allvar-palkinnon erityisopettaja Marja-Sisko Palonevalle. Tunnustuksena hienosta, yli 30 vuotta jatkuneesta työstä digitaalisten lukiapuvälineiden tunnettuuden ja käytön lisäämisessä sekä erilaisten oppijoiden yhdenvertaisten oppimisen mahdollisuuksien edistämisessä.
  • Erilaisten oppijoiden liitto myönsi vuoden 2020 Allvar-palkinnon viestintäaineiden opettaja ja erityisopettaja Marjo Nurmelle sekä Murikka-opistoa ylläpitävälle Teollisuusliitolle. Allvar-palkinto myönnetään vuosittain henkilölle, joka on pitkäjänteisesti ja merkittävästi lisännyt tietoa ja ymmärrystä oppimisvaikeuksista ja/tai edistänyt oppimisvaikeuksia kokevien yhdenvertaisia osallistumisen ja menestymisen mahdollisuuksia opinnoissa, työssä ja arjessa.

Allvar-seminaaritallenteet

• Allvar 2020: Aiheena lukivaikeus työelämässä – katso videotaltiointi alta.

Apua digitaalisista työvälineistä

• Oikoluku ja automaattinen korjaus: Chromen, G-Mailin, LibreOfficen ja Android-käyttöjärjestelmän käytöstä oikolukemiseen ja automaattiseen korjaukseen on kokemusasiantuntija Jukka Tamminen kirjoittanut erinomaiset ohjeet. Lataa tiedosto tästä.
  • Smaly: Dateron ylläpitämä Smaly-sivusto kirjoittamisen tueksi oikeiden asetusten avulla: www.smaly.fi
  • Työ sujuvaksi: Työelämässä tarvittavat perustaidot ja -tiedot löydät omilta verkkosivuiltaan, tästä osoitteesta: www.tyosujuvaksi.fi
  • Näin hyödynnät puhelinta, jos lukeminen on vaikeaa: Katso video alla.
  • Näin hyödynnät puhelinta, jos kirjoittaminen on hankalaa: Katso video alla.

Lukivaikeuden kokemus

• Kokeile, miltä tuntuu, kun lukihäiriö hajottaa tekstin: Artikkeli havainnollistaa lukivaikeuden kokemusta animoidun tekstin avulla. Lue Ylen artikkeli tästä.

Tositarinoita lukivaikeudesta

• Jenni Janakka, 5 syytä, miksi tiimissäsi kannattaisi olla lukihäiriöinen: Blogi käsittelee lukihäiriön hyötynäkökohtia. Mitä positiivista lukihäiriöinen voi tuoda työyhteisöönsä? Lue Jennin blogi tästä.
  • Jenni Janakka, Lapsena opittu häpeä lukihäiriöstä kiusaa vielä aikuisenakin: Blogi käsittelee monia negatiivisia tunteita, joiden kanssa monet lukihäiriöiset joutuvat elämään. Mikä on Jennin tapa käsitellä asiaa? Lue Jennin blogi tästä.
  • Jenni Janakka, Lukivaikeuksinen taloustieteen tohtori: Erilaisten oppijoiden liitto kutsui 2020 Dysleksiaviikon kunniaksi taloustieteiden tohtorin Carita Eklundin Jenni Janakan vieraaksi. Millainen matka on koululaisesta tohtoritutkintoon. Millaista sisua, tarmoa ja oivalluksia tarvitaan? Ja miten löytää oma tahti, tyyli ja voima? Kuuntele podcast tästä.
  • Minna Parkkila, Oppimisvaikeuksiin tukea kotisohvalle: Mietityttääkö oppimisvaikeudet? Kaipaatko tukea? Lue Minna Parkkilan blogista Kuntoutussäätiön uudesta Oppi-digihankkeesta. Hankkeessa tarjotaan verkkomuotoista yksilövalmennusta, webinaareja ja chat-palveluja. Toiminta on suunnattu nuorille ja aikuisille. Lue Minnan blogi tästä.
  • Santeri Katainen, minun vahvuuteni: Santeri kertoo oman selviytymistarinansa elämästään oppimisvaikeuden kanssa kouluajoista työelämään saakka. Katso video alla.
  • Sirkku Jauhiainen, Lukivoimaa: Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntija Sirkku Jauhiainen kertoo lukivaikeudesta. Katso video alla.
  • Sirkku Jauhiainen, Oma tarina: Vaikean lukivaikeuden kanssa kamppailevan Sirkku Jauhiaisen kertomus on vaikeuksista voittoon-tarina. Tarinansa kautta hän haluaa voimauttaa muita dysleksiasta kärsiviä ja saada heidät näkemään itsensä samantasoisina ihmisinä ongelmastaan huolimatta, ja kehottaa kanssaihmisiä samaan. Lue Sirkun blogi tästä.
  • Yle, Oppimisvaikeudet – Lukivaikeus voi haitata vielä työelämässäkin: Podcastissa taustoitetaan laajasti lukivaikeuden vaikutuksia elämään. Kuuntele podcast tästä.
  • Yle, Tunnistamaton lukivaikeus voi aiheuttaa ongelmia työelämässä – Saana Alanko sai diagnoosin aikuisena: ”Isoin juttu on häpeä ja ulkopuolisuuden tunne”. Lue koko artikkeli tästä.