Kevään 2024 ohjelma

• Kaikille avoimet ja maksuttomat Oppimista ja työtä sujuvoittavat apuvälineinfot etänä.
  • Järjestämme pyynnöstä ja erikseen sovittuna Oppimisen apuvälinetilaisuuksia eri tahoille (nuoriso-, kasvatus- ja opetusala, sosiaali- ja terveydenhuolto sekä työllisyystoimijoille). Voit kysyä lisää Riikalta tai Pasilta.
  • Korkea-asteen opiskelijoille on tarjolla pienryhmä, lisätietoja pasi.sarsama@eoliitto.fi

Oppimisen apuvälinekeskuksen, Erilaisten oppijoiden liiton ja jäsenyhdistysten kaikki koulutukset ja tapahtumat löydät KALENTERISTA.

Tekoälystä tukiälyksi. Miten hyödyntää tekoälyä arjessa? -webinaari

6.2.2024 klo 14-15.30 (Teams)

Mediataitoviikon maksuttomassa webinaarissa tutustutaan tekoälyyn tukiälynä. Ilmoittaudu mukaan:  https://forms.office.com/e/h7Jb7Tch03

Webinaarissa

• Saat perustietoa tekoälystä ja miten sitä voi hyödyntää
  • Opit mitä tekoälyn käytössä on hyvä huomioida ja miten sitä käytetään turvallisesti
  • Kuulet ideoita miten erilainen oppija voi hyödyntää tekoälyä

Webinaarissa esitellään miten Microsoftin Copilot tekoälyllä voi

• hakea tietoa tai valmistautua erilaisiin tilanteisiin
  • selkeyttää ja tiivistää vaikeaselkoisia tekstejä
  • luoda ja muokata kuvia

Kouluttajana toimii Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntija Katja Huttunen, joka hyödyntää tekoälyä arjessaan ja työssään teknologisen koulutuksen koordinaattorina. Katjalla on myös henkilökohtaista kokemusta oppimisvaikeuksista.

Tapahtuma:

• maksuton ja tarkoitettu kaikille tekoälyn hyödyntämisestä kiinnostuneille
  • käsittelee tekoälyn hyödyntämistä erilaisen oppijan näkökulmasta
  • järjestetään yhteistyössä Erilaisten oppijoiden liiton Oppimisen apuvälinekeskuksen ja Suomen Klubitalojen kanssa

Oppimista ja työtä sujuvoittavat apuvälineinfot

Kevään 2024 apuvälineinfoissa tutustutaan perinteisiin ja digitaalisiin apuvälineisiin. Sisältö on suunnattu aikuisille, mutta monet apuvälineet sopivat kaikenikäisille. Ilmoittautuminen kuhunkin infoon erikseen linkin kautta. Apuvälineinfot järjestetään yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa ja ilmoittautuminen tapahtuu heidän sivujensa kautta.

Apuvälineinfojen mainoskuva. Kuvassa kolmessa laatikossa tiedot apuvälineinfojen sisällöistä ja aikatauluista.
  • Ke 14.2 klo 17-18 Lukemista ja kirjoittamista sujuvoittavat keinot ja välineet ILMOITTAUDU
  • Ke 13.3. klo 17-18 Laskemista sujuvoittavat keinot ja välineet ILMOITTAUDU
  • Ke 10.4 klo 17-18 Keskittymistä tukevat keinot ja välineet ILMOITTAUDU
  • Kysy lisää pasi.sarsama@eoliitto.fi

Pienryhmä korkea-asteen opiskelijoille

Kuva, jossa on tietoa pienryhmästä. Ryhmä alkaa 11.9.23 ja kokoontuu Teamsissa joka toinen maanantai klo 17-18.30.

Haluatko pohtia yhdessä ratkaisuja opintoihin liittyviin haasteisiin? Kaipaatko tietoa erilaisista keinoista ja välineistä opintojen tueksi?

• Ryhmä sopii sinulle, jos olet korkeakouluopiskelija ja koet oppimisessasi pulmia. Sinulla ei tarvitse olla todettua oppimisvaikeutta. Riittää, että koet tarvitsevasi lisätukea omaan tilanteeseesi.
  • Ryhmään otetaan mukaan 8-10 henkilöä.
  • Mukaan voit ilmoittautua laittamalla viestiä pasi.sarsama@eoliitto.fi

Tekoäly tutuksi! Miten hyödyntää tekoälyä? -työpajat

Henkilöitä istumassa tuolilla mietteliään näköisenä robotin kanssa. Teksti: Tekoäly tutuksi! - Miten hyödyntää tekoälyä? Neljä työpajaa 7.2.-6.5.2024 oppimisvaikeuksia kokeville. Opintokeskus Sivis, Erilaisten oppijoiden liiton ja Oppimisen apuvälinekeskuksen logot

Työpajasarja 7.2. – 6.5.2024

Neljän kerran työpajasarja tekoälystä oppimisvaikeuksia kokeville. Tapaamiset kerran kuussa samojen osallistujien kanssa. Kouluttajilla on omakohtaista kokemusta oppimisvaikeuksista ja tekoälyn hyödyntämisestä.

Työpajoissa osallistujat saavat tietoa tekoälyn (Microsoft Copilot) hyödyntämisestä opinnoissa, työelämässä ja oman elämänhallinnan tukena sekä siihen liittyvistä haasteista. Työpajoissa harjoitellaan turvallisessa ja rauhallisessa ilmapiirissä tekoälyn käyttöä tiedon etsimiseen, tekstin tuottamiseen, kuvien tekemiseen ja oman hyvinvoinnin tukemiseen.

Työpaja on täynnä. Lisätietoa Opintokeskus Siviksen sivuilta