Ladataan Tapahtumat

Kaikki tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

”Voiko lukivaikeudesta voimaantua?” -verkkopaneeli

24.5.2021, 18:00-19:00

Vapaa pääsy

”Voiko lukivaikeudesta voimaantua?” -verkkopaneelissa puhutaan lukivaikeudesta ja sen vaikutuksista kokemusasiantuntijoiden elämään, haaveisiin ja tavoitteisiin. lukivaikeus on arviolta jopa 5-10 %:lla suomalaisista, ja läheisten kautta se koskettaa vielä paljon suurempaa joukkoa. Nimensä mukaisesti lukivaikeudesta tulee usein ensimmäisenä mieleen vaikeudet ja ongelmat. Lukivaikeuden aiheuttamien haasteiden rinnalla on kuitenkin tärkeää puhua myös vahvuuksista, tukikeinoista ja apuvälineistä.

Lukivaikeus voi olla myös lukivoima, joskus jopa supervoima. Se voi opettaa, auttaa kehittämään eri puolia itsessään ja tunnistamaan omia vahvuuksiaan. Lukivaikeus ei kuitenkaan tee automaattisesti kenestäkään lahjakkaampaa, luovempaa tai anna supervoimia. Oikeanlaisen tuen ja ymmärryksen avulla on helpompi hyväksyä itsensä ja löytää itselleen sopivia keinoja oppia asioita. Näin saa paremmat lähtökohdat tavoitella ja saavuttaa omia haaveitaan. Ja jotta voi haaveilla, tarvitaan esikuvia.

Paneelissa Essi Alho keskustelee kolmen erilaisen esikuvan kanssa.

Sirkku Jauhiainen on MyDyslexia-verkkosivustojen perustaja. Sivustolla hän jakaa vertaistukea, tietoutta lukivaikeudesta ja apuvälineistä. Sirkku uskoo, että “vaikeista asioista voi selvitä ja ne voi kääntää vahvuudeksi”.

Ripsa Heiskanen työskentelee matematiikan, kemian ja fysiikan opettajana. “Tiedän, kuinka vaikeaa oppiminen voi olla omakohtaisesti. Se on minun supervoimani opettajana. Luulenpa, että sen takia oppituntini ovat monipuolisia ja oppimista tapahtuu monella tavalla”.

Saana Alanko on vastavalmistunut yhteisöpedagogi ja hän on erityisesti kiinnostunut työhyvinvoinnista. “Minulle on lukivaikeuden tuoman erilaisuuden takia syntynyt kyky tarkkailla ympäristöjä erityisellä herkkyydellä. Herkkyys lukea ympäristöä ja tunnistaa epäkohtia on muodostunut yhdeksi supervoimistani.”

Essi Alho on Ruotsin prinssiparin säätiön toiminnanjohtaja. ”Säätiön työ pohjautuu visioon siitä, että kaikilla lapsilla olisi mahdollisuus olla oma itsensä”

Linkki ilmoittautumiseen

Tiedot