BLOGI: TANJA AIRAKSINEN

Miksi vapaaehtoisena?

Tanja Airaksinen , erityisopettaja
Kuopion Erilaiset Oppijat ry puheenjohtaja

Minulta kysytään usein, miksi minä teen vapaaehtoistyötä?  Teen sitä, koska vapaaehtoistyössä koen olevani tärkeän asian äärellä. Toimin omalla vapaa-ajalla tärkeäksi koetun, yleishyödyllisen asian puolesta. Minulle vapaaehtoistoiminta on ihmisten auttamista pärjäämään oman ongelman kanssa. Vapaaehtoisena autan lähimmäistä ja annan tukea omasta halustani, ilman rahallista tai aineellista korvausta.

Lukivaikeus ja erilaiset oppimisvaikeudet ovat ongelma yhteiskunnassamme. Oppimisvaikeudet ovat haaste, jonka kanssa ihmisen on toisinaan vaikea pärjätä yksin. Lukivaikeutta ei vieläkään edes tunnusteta kaikissa yhteisöissä.

Henkilönä olen aina ollut auttavainen ja halu auttaa on sisimmässäni. Osalta tämän auttamishalun on synnyttänyt oma äitini. Ei siksi, että olisi esimerkillään opettanut. Vaan siksi, että äidilläni on vaikea ja syvä lukivaikeus, josta hän on minulle avoimesti kertonut pienestä pitäen. Kuinka hän koulussa joutui nurkkaan, kun luki väärin tai sai jälki-istuntoa, kun kirjoitti sanoja väärin. Äitiäni haukuttiin tyhmäksi, joka ei elämässä pärjää. Nämä kertomukset sattuivat pienenä sieluani. Vaikka minua lapsena myös ärsytti, kun äiti luki iltasatua väärin. Nappasin usein kirjan ja sanoin: ”Et osaa, jatkan tästä itse”. Usein myös korjasin hänen lukemaansa.

Lukioaikanani äiti halusi pois ravintola-alan ammatista, koska jatkuvat ymmärtämiseen liittyvät ongelmat ja ruokalistoissa esiintyneet virheet nakersivat äidin itsetuntoa entisestään. Muistan, kun Helsingin konservatorion ruokalistalla luki Rillipihvejä, ja pojat linjastossa nauroivat :”Pannaanko nämä rillit päähän?”. Olin paikalla ja kuulin tuon. Se sattui. Nyt jälkeenpäin osaamme jo nauraa asialle.

Äiti kuitenkin lopetti pian tämän jälkeen ja hakeutui yrittäjäksi perustaakseen hierontapalveluyrityksen. Opetin äidille, kuinka oppia ihmisen anatomiaa latinaksi. Millaisia muistisääntöjä ja keinoja voisi hyödyntää. Äidistä tuli yrittäjä ja hän jatkoi vielä kaksikymmentä vuotta uudella alalla onnellisempana.

Minusta vapaaehtoistyö vaatii halun auttaa, mutta osaksi myös tietoa, minkä asian äärellä on auttamassa. Erilaisin esimerkein luomme ihmisille vahvuutta myös lukivaikeuden kanssa pärjäämiselle. Lukivaikeus ei ole este oppimiselle. Sen kanssa pärjää ja pääsee opinnoissaan eteenpäin.

Kuopion erilaisten oppijoiden yhdistyksen antama tuki on henkilöille, jotka oppivat eri tavoilla kuin muut. Kuopio juhlii ja Oppii tapahtumissa 2019 kävi­­ reilu 100 henkilöä. Asiakkaat ovat saaneet apua ja helpottuneet yhdistyksen tarjoamasta tuesta.

Kuvassa on blogin kirjoittaja Tanja Airaksinen

Tanja Airaksinen , erityisopettaja