Oppimisen erilaiset polut kiinnostavat Nuori2023-tapahtumassa

Nuorisotyön ammattilaiset, kehittäjät, opettajat ja opiskelijat saavat Erilaisten oppijoiden liiton osastolta uusia virikkeitä muun muassa erilaisten oppijoiden keskittymisen tukemiseen ja polkujen hahmottamiseen Nuori2023-tapahtumassa.

Kokemustoiminnan kehittäjä, kouluttaja Saana Alanko (kuvassa vas.) ja erityisasiantuntija Johanna Lyytikäinen pyörittävät Nuori2023-tapahtumassa Erilaisten oppijoiden liiton osastoa. Siellä syntyi heti kolmepäiväisen tapahtuman ensimmäisenä päivänä vilkasta keskustelua muun muassa esillä olleista oppimisen apuvälineistä.

”Esimerkiksi seurakunnan nuorisotyön edustajat innostuivat pohtimaan, miten apuvälineillä voi edistää riparileirille osallistuvien nuorten keskittymistä oppimistilanteissa. Saimme itsekin hyviä vinkkejä, kun osa kävijöistä halusi kasata oppimisen apuvälineistä pakkia muiden koulutarvikkeiden rinnalle ihan kaikille oppijoille”, Johanna Lyytikäinen kertoo.

Positiivinen asenne erilaiseen oppimiseen

Myös polkuajattelumalli herättää kiinnostusta. Saana Alanko kannustaa kävijöitä hahmottamaan erilaisen oppijan polkuja opinnoissa, työelämässä, vapaa-aikana ja itsensä kehittämisessä.

”Osa kävijöistä haluaisi käyttää polkumallia työssään nuorten kanssa. Se lisäisi tietoisuutta siitä, miten erilaisia polkuja elämässä voi talsia haasteista huolimatta. Kaiken kaikkiaan messuosastomme ideana on lisätä positiivista asennetta erilaista oppimista kohtaan”, Alanko sanoo.

Asenne näkyy myös kolmesta erilaisesta pinssistä, joista ständillä kyselyyn vastaavat voivat valita itselleen mieluisimman: ”Paras erilainen oppija”, ”Aina erilainen oppija” tai ”Mukamas erilainen oppija”.

Erilaisten oppijoiden liiton osasto on tapahtumassa vielä tänään keskiviikkona ja huomenna torstaina.

NUORI2023 – valtakunnallinen kasvatus- ja nuorisoalan kohtaaminen järjestetään Jyväskylän Paviljongissa 18.–20.4.2023. Tapahtuma on tarkoitettu kasvatus- ja nuorisoalan ammattilaisille, opiskelijoille ja vapaaehtoisille, ja sitä järjestävät Allianssi ja Kirkkohallitus.