Akram Bile Farah löysi yksilöllistä tukea Oppimisen olohuoneesta: ”Sain ratkaisevaa apua opiskelutekniikkaani”

Helsinkiläinen Akram Bile Farah tukee työssään syrjäytymisvaarassa olevia nuoria. Hän itse sanoo saaneensa opiskeluaikanaan korvaamatonta tukea Erilaisten oppijoiden liiton Oppimisen olohuoneesta. Nyt hän suosittelee liiton toimintaa omille asiakkailleen.

Akram Bile Farah kävi Helsingissä aikoinaan peruskoulun ja lukion ja pääsi jatkamaan opintojaan Hämeen ammattikorkeakoulun sosionomiopintoihin.

Jo kouluaikana Farah ihmetteli, miksi sisko saa kokeista jatkuvasti kaseja ja ysejä ja hän itse seiskoja. Hän tiesi olevansa ”aika hyvä” opiskelija mutta heräävänsä kokeisiin valmistautumiseen liian myöhään. Ammattikorkeakoulussa Farah tajusi, että opiskelutaitoihin kannattaa etsiä apua.

”Otin yhteyttä ammattikorkeakoulun opinto-ohjaajaan, jotta pystyisin valmistautumaan tentteihin paremmin. Etsimme yhdessä erilaisia tukivaihtoehtoja ja löysimme Erilaisten oppijoiden liiton Oppimisen olohuoneen Helsingistä. Päätin ottaa sinne heti yhteyttä”, Farah kertoo.

Oppimisen olohuoneesta oli mahdollista saada yksilöllistä ohjausta opiskelutaitojen kehittämiseen. Farahille se oli täysosuma, sillä hän suoritti opintojaan Hämeenlinnaan pääasiassa etänä ja asui ja teki töitä Helsingissä.

Liitutaulu seinälle ja suunnitelma näkyviin

Akram Bile Farah muistaa hyvin ensimmäisen käyntinsä Oppimisen olohuoneessa sekä sen tunnelman.

”Paikalla oli Pasi Sarsama, jonka kanssa joimme kahvit ja juttelimme. Keskustelimme minun haasteistani ja kokeisiin valmistautumisesta, ja mietimme, millä keinoilla pääsisin eteenpäin. Tiesin, että aloitan kokeisiin valmistautumisen aina liian myöhään. Ammattikorkeakoulussa sen seuraukset olivat pahemmat kuin lukiossa, sillä esimerkiksi sosiaalihuollon mutkikkaiden lakien opetteluun ei todellakaan muutama päivä riittänyt”, Farah sanoo.

Farah ja Sarsama päättivät ensimmäisessä tapaamisessa, että Farah tekee tarkan lukukalenterin puoleksitoista kuukaudeksi kerrallaan.

”Kävin Pasin suosituksesta ostamassa kotini seinälle liitutaulun, johon tein kalenterin. Merkitsin siihen kahden tunnin lukuajan niille päiville, jolloin kävin töissä. Muina päivinä lukuaikaa oli kuusi tuntia. Se ei tarkoittanut vain lukemista vaan myös muistiinpanojen läpikäyntiä ja sen mieleen palauttamista, mitä opettaja oli luennoilla puhunut”, Farahn sanoo.

Säännölliset ohjaustapaamiset olivat tärkeitä

Uusi lukujärjestys heijastui pian Farahin tenttituloksiin.

”Kun ammattikorkeakoulussa paras arvosana on 5, sain parhaimmillaan 3,8:n keskiarvoja. Välillä tuli tosin vaiheita, jolloin keskittymiseni herpaantui enkä jaksanut pysyä suunnitelmassa. Silloinkin Pasi oli empaattinen ja teki kanssani uuden lukusuunnitelman.”

Säännölliset ohjaustapaamiset Oppimisen olohuoneessa olivat Farahille tärkeitä liitutauluun kirjatun opiskelusuunnitelman lisäksi.

”Kun tein opinnäytetyötäni, tapasimme Pasin kanssa kerran viikossa. Muuten sovimme tapaamiset parin kuukauden välein.”

Opiskelu mahdollisti merkityksellisen ammatin

Farah tajusi heti ensi käynnillään Oppimisen olohuoneessa, kuinka kadoksissa hänen opiskelumetodinsa on ollut. Kun hän löysi vahvuutensa ja omat opiskelutapansa, opiskelu alkoi innostaa uudella tavalla. Sosionomin paperit hän sai hienosti tavoiteajassa. Vuosi sitten hän lähti opiskelemaan digimarkkinointia korkeakouluun Belgian Brysseliin.

”Lähtö oli spontaani päätös. Halusin vaihtaa koronan jälkeen maisemaa ja opetella jotakin uutta. Kun kuulin saaneeni opiskelupaikan, irtisanoin asuntoni ja myin autoni. Hyppy uuteen vastasi kaikin puolin odotuksiani. Sovelsin niissäkin opinnoissa Pasilta oppimiani asioita ja sain hyvää palautetta.”

Kolmen ja puolen vuoden opinnot jatkuvat nyt Suomesta etänä töiden ohessa. Itä-Helsingissä koko ikänsä asunut Farah on käynyt aikuistuttuaan jatkuvasti töissä. Pitkä ura turvallisuusalalla ennen ammattikorkeakouluopintoja osoitti, että jokin muu ala voisi olla itselle merkityksellisempi.

Nyt Farah työskentelee sosiaaliohjaajana ja toimii työssään nuorten tukihenkilönä. Haastattelupäivänä hän vei muutamia poikia koulun jälkeen kävelylle ja edellispäivänä vierailulle Poikien Taloon.

”Syrjäytyneiden nuorten kanssa työskentely on palkitsevaa. Keskustelemme paljon, ja tuen heitä esimerkiksi tunteiden hallintaan ja kiusaamiseen liittyvissä asioissa. Pidän kunnia-asiana sitä, että nuoret avautuvat minulle ongelmistaan ja pystyn auttamaan heitä konkreettisilla tavoilla”, Farah kertoo.

Oppimisen olohuoneesta tuli elämän käännekohta

Farahin suhde Erilaisten oppijoiden liiton erityisasiantuntija Pasi Sarsaman kanssa on säilynyt ja muuttunut vuosien aikana ystävyydeksi.

”Kävimme äskettäin syömässä, ja tuntuu, että olemme nyt tasavertaisia kollegoja. Kerran otin tapaamiseemme mukaan yhden oman asiakkaani; nuoren, joka tarvitsee apua koulutehtäviensä tekemiseen. Hänkin sai Pasilta hyviä vinkkejä. Olen myös kysynyt Pasilta ammatillista apua asiakkaideni opiskelun tukemiseen. Näin voin laittaa hyvän kiertämään.”

Farah suosittelee Erilaisten oppijoiden liiton palveluja kaikille asiakkailleen, joilla on oppimisvaikeuksia tai muita oppimishaasteita. Oppimisen olohuoneen löytämistä Farah pitää yhtenä elämänsä käännekohtana. Se on mahdollistanut hänelle unelmien toteuttamista.

”Pasi on sanonut, että hänen ovensa on aina auki ja hänelle voi myös soittaa. Se on tuonut minulle turvallisuuden tunnetta. Tiedän hyvin, että tällainen suhde ei ole itsestäänselvyys, vaan aikamoinen etuoikeus.”

Erilaisten oppijoiden liiton Taitotuunaajat- ja Oppimisen olohuone –hankkeissa on kehitetty aikuisten yksilöllisen oppimisen tuen malli, jota sovelletaan eri puolilla maata toimivissa Oppimisen olohuoneissa. Jos kaipaat yksilöllistä ohjausta, ota yhteyttä erityisasiantuntija Pasi Sarsamaan, pasi.sarsama@eoliitto.fi.