Siirry sisältöön

Teknologia työssä oppimisen tukena EOliiton kärki Eurooppa-konferenssissa

Miten erilaiset teknologiset sovellukset ja tekoäly tukevat työelämässä oppimista? Erilaisten oppijoiden liitto tarjoaa kysymykseen vastauksia Ateenassa, jossa toiminnanjohtaja Sarianna Reinikainen ja erityisasiantuntija Riikka Marttinen osallistuvat eurooppalaisen kattojärjestön konferenssiin 18.–20. lokakuuta.

Eurooppalainen lukivaikeusjärjestö European Dyslexia Association järjestää yhteistyössä Ateenan yliopiston kanssa konferenssin, jonka teemana on lukivaikeus ja matematiikan vaikeus elämänkaaren aikana. Erilaisten oppijoiden liitto on mukana jakamassa viestiä hyvistä suomalaisista oppimisen tuen käytännöistä ja kokemuksista sekä etsimässä uusia tukemisen keinoja ja uutta tutkimustietoa aikuisten oppimisen tuesta.

Suomalaiset materiaalipankit hyvinä esimerkkeinä

Sarianna Reinikainen ja Riikka Marttinen keskittyvät puheenvuorossaan teknologian hyödyntämiseen työntekijöiden tukemisessa.

”Meillä on tästä aiheesta varmasti paljon annettavaa eurooppalaisille lukivaikeusjärjestöille. Samalla on kiinnostavaa kuulla muiden kokemuksista ja käytännöistä”, Reinikainen sanoo.

Riikka Marttinen tuo esityksessä esille muun muassa materiaalipankkiratkaisuja, joita suomalaisissa hankkeissa on kehitetty työelämän tueksi. Uusin niistä on Työssä oppiminen sujuvaksi -materiaalipankki, jonka Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpa julkaisee 29. lokakuuta. Marttinen on tuottanut siihen sisältöjä yhdessä Kuntoutussäätiön asiantuntijoiden kanssa.

”Suomalaisia materiaalipankkeja on ilo esitellä maailmalla, sillä niistä löytyy konkreettisia oppimisen tuen välineitä työpaikoille”, Marttinen toteaa.

Tietoa teknologian hyödyistä on levitettävä

Marttisen puheenvuorossa nousevat esille myös tekoälyn hyödyt ja haasteet sekä virtuaalitodellisuuden ja pelillisyyden hyödyntäminen aikuisten oppimisen tukemisessa. Nopeasti kehittyvässä digitaalisessa yhteiskunnassa jatkuva oppiminen on elintärkeää myös erilaisille oppijoille.

”Yksi pääviestimme on, että monikanavaisista teknologisista ratkaisuista on saatu hyviä kokemuksia työikäisten oppimisen tukemisessa. Työtä on kuitenkin vielä tehtävänä siinä, että sana eri vaihtoehdoista leviää ja niitä aletaan hyödyntää yhä laajemmin”, Marttinen sanoo.

Suomalaisilla työpaikoilla on hänen mukaansa jo laajasti käytettävissä teknologiaa, mutta sitä ei osata vielä hyödyntää riittävästi oppimisen tukemisessa.

”Vaikka digitalisaatio toisaalta asettaa haasteita oppimisen vaikeuksia kokeville, toisaalta se avaa paljon uusia mahdollisuuksia osallistumiseen, oppimiseen ja tiedon jakamiseen. Erilaiset oppijat käyttävät vielä valitettavan vähän uusien teknologioiden mahdollisuuksia. Toivottavasti löydämme tähänkin uusia ratkaisuja ja näkökulmia Ateenasta!”

Tutustu European Dyslexia Association -järjestön konferenssin ohjelmaan täällä.

Seuraa Erilaisten oppijoiden liiton somekanavia, joissa Sarianna Reinikainen ja Riikka Marttinen kertovat kokemuksia ja kuulumisia konferenssimatkaltaan Ateenasta.