Matematiikan vaikeus tiede- ja taidealalla
Akateemisessa maailmassa voi törmätä matematiikkaan. Tai sitten ei, riippuen siitä, mitä alaa on lähtenyt opiskelemaan. Itse olen opiskellut yliopistossa taidehistoriaa päätoimisena, tutkintoon saakka sekä avoimen yliopiston puolella vuosikaudet kuvataidetta. Akateeminen taidemaailma on laaja ja pitää sisällään perinteistä kuvataidetta, mutta myös esimerkiksi graafista suunnittelua ja mediataidetta. Taidealassa minua viehättää mahdollisuus käyttää omaa visuaalista luovuutta, luoda itse kuvia. Kun maalaan, voin henkisesti paremmin. Teoksen työstäminen kokonaiseksi kuvaksi antaa hyvänolon tunnetta, joka nousee huippuunsa teoksen valmistuttua. Visuaalinen innostus on, kuin sähköisku. Se piristää.
Matematiikka kätkeytyy myös taiteeseen. Kuvataidealalla matematiikan vaikeudesta voi muodostua ongelma ainakin silloin, kun pitää ymmärtää taideteoksia tehdessä niiden mittasuhteita ja tehdä myyntiä ajatelleen kustannuslaskentaa tai ymmärtää verotusta. Taidehistorian puolella matematiikkaa ei tarvita. Paitsi silloin, kun pitäisi muistaa vuosilukuja. Sen sijaan vieraat kielet tuottivat itselleni tuskaa, mikä kaiketi kertoo työmuistin ongelmasta. Lukivaikeutta minulla ei ole todettu.
Yliopistossa opiskelua helpottaa, jos tekee ensin alemman tutkinnon ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulussa opinnoista selviytyy läpi edes jotenkin, ainakin helpommin kuin yliopistossa. Kun siirtyy suoraan maisterivaiheeseen, pystyy kiertämään kandivaiheen kauhut, kuten kielet ja muut hankalat perusopinnot.
Vaikka maisterivaiheessa kieliopintoja ei enää varsinaisesti tehdä, olisi eduksi, jos kieliä ymmärtäisi jotenkuten gradua tehdessä. Kielitaito tai sen puute ei kuitenkaan ole ylitsepääsemätön ongelma, vaan gradustakin suoriutuu, kun vain ohjaajalla riittää armeliaisuutta ja ymmärrystä. Onkin hyvä kertoa ohjaajalle jo heti gradun alkuvaiheessa oppimisvaikeuksistaan. Akateemisessa maailmassa selviytyminen matematiikan erityisvaikeuden kanssa ei ole, alasta riippuen, mikään mahdottomuus. Se on vain hidaste opintojen edessä, muttei estä niitä tai valmistumista yliopistosta.
Kuvitus ja teksti: Maria Ronkainen