Siirry sisältöön

Riku Tikkanen,18: ”Yo-kokeissa kannattaisi tarjota keskittymisen apuvälineitä ja jaloittelutaukoja”

Riku Tikkanen, 18, osallistui tänä keväänä kolmen aineen ylioppilaskokeisiin ja kirjoitti viime syksynä kaksi ainetta. Sensorisen integraation häiriö vaikeuttaa Tikkasen keskittymistä, mutta hän ei anonut esimerkiksi lisäaikaa kirjoitusten suorittamiseen. Eniten hän hyötyisi mielestään siitä, että saisi poistua kokeesta välillä jaloittelemaan ja voisi hypistellä keskittymisen apuvälineitä koetta tehdessään.

”Onhan se spesiaali tilanne: valtavasti porukkaa samassa tilassa ja kaikki ovat ihan hiljaa! Fiilis on aika ainutlaatuinen, koska luokassa pidetyissä kokeissa aina vähän häslätään ja äänet jonkin verran häiritsevät.”

Näin helsinkiläinen ylioppilaskokelas Riku Tikkanen kuvailee ensi vaikutelmaansa ylioppilaskirjoituksista. Hän kirjoitti syksyllä 2023 yhteiskuntaopin ja englannin. Tämän kevään matematiikan, äidinkielen ja terveystiedon kokeissa ilmapiiri oli jo tuttu, eikä syksyn pienestä koestressistä ollut enää tietoakaan.

Kokeiden ulkoisilla puitteilla on Tikkaselle merkitystä siksi, että hänellä on sensorisen integraation häiriö. Se tarkoittaa, että hänen aistitiedon käsittelynsä ja säätelynsä ovat keskimääräistä herkempiä, mikä voi vaikuttaa hänen keskittymiseensä. Lisäksi hänellä on kouluvuosina ollut tehtävien aloittamisen vaikeutta.

”Vireystilani ja tarkkaavuuteni voivat heikentyä varsinkin, jos en nuku tai syö riittävästi. Se näkyy heti keskittymisen ongelmina, jotka onneksi ovat vuosien myötä jonkin verran helpottuneet.”

”Musiikin kuuntelu kuulokkeista tukee keskittymistä”

Tikkanen tuntee hyvin omat oppimisen tapansa ja myös sen, mitkä keinot auttavat parhaiten häntä keskittymään.

”Keskityn opiskelutehtäviin parhaiten, kun voin samalla kuunnella kuulokkeista musiikkia. Silloin tehtävien teko ei keskeydy joka kerta, kun kuulen jonkin äänen luokasta tai koulun käytävältä”, Tikkanen sanoo.

Ilman ylioppilastutkintolautakunnan erillistä lupaa kokelaalla voi olla kirjoituksissa mukanaan esimerkiksi korvatulpat tai kuulosuojaimet. Ylioppilaskirjoituksiin Tikkanen ei kuitenkaan kuulokkeita kaivannut, koska koetilassa on niin hiljaista.

”Jaloittelutauko ja keskittymisen apuväline auttaisivat”

Eniten Tikkanen kokisi hyötyvänsä siitä mahdollisuudesta, että kokeista voisi poistua välillä jaloittelemaan. Lyhyet vessakäynnit eivät hänen mielestään käy tauottavasta jaloittelusta.

”Kunnollisten taukojen pitäminen koneen ääressä istuen on todella vaikeaa. Minun keskittymistäni auttaisi se, että saisin koota ajatuksiani kävellen muutaman minuutin ajan vaikka käytävässä koetilan ulkopuolella”, Tikkanen sanoo.

Hän uskoo, että keskittymisen vaikeuksia kokevia auttaisi myös se, että kirjoituksissa saisi käyttää stressipallon kaltaisia apuvälineitä.

”Miksi koetilassa ei voisi olla koulun tarkistamia keskittymisen apuvälineitä? Niitä saisivat käyttää ne, jotka tuntevat hyötyvänsä niistä. Sen ymmärrän, että jokainen ei voi tuoda sinne omia välineitään, jotta vilpin mahdollisuus suljetaan pois.”

”Pienryhmätila ei ollut houkutteleva vaihtoehto”

Kun ylioppilaskokeet lähestyivät, Tikkanen mietti äitinsä kanssa, kannattaisiko hänen anoa koesuoritusta heikentävän syyn huomioon ottamista kirjoituksissa. Muun muassa lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus, sairaus tai erityisen vaikea elämäntilanne voivat oikeuttaa esimerkiksi lisäajan saamiseen, tekstikoon suurentamiseen tai oikeuteen suorittaa koe pienryhmätilassa.

”Päädyimme kuitenkin siihen, että emme tehneet anomusta. Keskustelimme lähinnä pienryhmätilan anomisesta, mutta en koe, että se olisi auttanut minua. Yhteinen auditoriotila on ollut tosi hiljainen, ja minusta pienluokka tuntui ahdistavammalta vaihtoehdolta. Muiden kanssa yhdessä tekeminen isossa tilassa tuntui turvallisemmalta”, Tikkanen pohtii.

”Lisäaika tuntuisi rangaistukselta, ei helpotukselta”

Myöskään lisäajan anomisesta kuusituntisen kokeen tekemiseen Tikkanen ei innostunut. Hän kyseenalaistaa sen, onko lisäaika ylipäänsä täydellinen tapa korvata sitä aikaa, jonka kokelas menettää vaikkapa keskittymisen tai lukemisen vaikeuksien vuoksi.

”Lisäaika tuntuisi enemmän rangaistukselta kuin helpotukselta noin stressaavassa tilanteessa. Sieltähän haluaa mahdollisimman pian pois! Käytin kevään kokeisiini aikaa viisi ja puoli tuntia. Arvioin siis oikein sen, että en olisi tarvinnut niitä kahdeksaa tuntia, jonka saattaisi saada, jos lisäaika-anomus menee läpi. Ja onhan kahdeksan tuntia todella pitkä aika yhden kokeen tekemiseen!”

”Tekstien kuuntelumahdollisuus voisi olla kaikilla”

Abitti-järjestelmään Tikkanen on tyytyväinen, mutta tehtävien kuuntelumahdollisuuden hän mahdollistaisi siinä kaikille.

”Miksi pitäisi olla jokin diagnoosi, jotta saa kuunnella aineistot? Itse en ole kuuntelumahdollisuutta kaivannut, ja pidän hyvänä sitä, että kokeissa on ollut kuunneltavia ja katseltavia aineistoja luettavien tekstien lisäksi.”

”Jos aloittaisin alusta, valmistautuisin paremmin”

Tikkanen suorittaa kaksoistutkintoa helsinkiläisessä Mäkelänrinteen lukiossa ja Perho Liiketalousopistossa. Hänen tradenomiopintonsa päättyivät alkuvuodesta, ja ammatillisen tutkinnon suorittamisessa on huomioitu ylioppilaskokeisiin valmistautumisen vaatiman ajan tarve hyvin.

Omaan valmistautumiseensa Tikkanen ei ole ihan tyytyväinen. Jos hän saisi aloittaa kirjoitukset uudelleen, hän valmistautuisi paremmin kuin viime syksynä teki. Hän kaavaileekin uusivansa syksyn yhteiskuntaopin ja englannin kokeet ensi syksynä, jotta saa paremmin omaa osaamistaan vastaavan arvosanan.

”Käyttäisin myös enemmän aikaa kakkosvuoden loppukursseihin. En tehnyt niitä ihan täysillä. Kurssit kannattaisi tehdä kunnolla silloin kun ne pidetään, koska kirjoituksiin valmistautuessaan ne joutuu kahlaamaan läpi yksin.”

  • Kevään 2024 ylioppilaskokeet päättyvät 3.4.2024.
  • Koesuoritusta heikentävän syyn huomioon ottamista ylioppilastutkinnossa koskevat määräykset on päivitetty. Uudet määräykset koskevat ensimmäisen kerran syksyn 2024 tutkinnon toimeenpanoa. Lue niistä lisää täältä.
  • Erilaisten oppijoiden liitto antoi syksyllä 2023 Ylioppilastutkintolautakunnalle koesuoritusta heikentävän syyn huomioon ottamisesta ylioppilastutkinnossa. Lue siitä lisää.