Erilaisten oppijoiden liiton ilme ja sivut uudistuivat
Erilaisten oppijoiden liitto on uudistanut visuaalisen ilmeensä ja verkkosivustonsa. Uudistuksen ytimessä on pyrkimys saavutettavuuteen ja moninaisuuden kunnioittamiseen. Vaikka ilme on nyt julkistettu, työ saavutettavuuden parantamiseksi jatkuu. Käyttäjien palaute on avainasemassa siinä työssä.
Liiton ilmeen uudistustyössä paneuduttiin erityisesti värivalintoihin, värien kontrasteihin sekä kirjasimen valintaan.
”Toivomme, että uusi graafinen ilme tukee mahdollisimman monen käyttäjän visuaalista hahmottamista ja navigoimista verkkosivuillamme ja tekee myös muun viestintämme entistä saavutettavammaksi”, Erilaisten oppijoiden liiton toiminnanjohtaja Sarianna Reinikainen sanoo.
Reinikaisen mukaan liitto haluaa olla edelläkävijä verkkopalvelujen saavutettavuudessa ja tehdä enemmän kuin viralliset saavutettavuusvaatimukset – digipalvelulaki ja kansainvälinen WCAG-ohjeistus – edellyttävät. Liitolle on tärkeää, että verkkosivut ovat selkeät ja helppokäyttöiset erityisesti kaikille, joilla on lukemisen tai hahmottamisen pulmia.
”Kertauudistuksella ei kuitenkaan saada kaikkea kuntoon, vaan kehittämistyö on prosessi. Siksi palaute käyttäjiltä on erityisen tervetullutta. Olemme luoneet nyt toimintamallin, joka mahdollistaa jatkuvan muutoksen ja nopean reagoinnin havaittuihin epäkohtiin”, Reinikainen sanoo.
Uudistuksen toteuttivat Vuorovaikutustoimisto Voimiston luova johtaja Joona Koskela ja Stealth Model Finlandin Ville Kautto.
Logo kuvastaa erilaisten oppijoiden moninaisuutta
Erilaisten oppijoiden liiton uusi logo sisältää liiton nimen ja värinauhasymbolin, josta muodostuu E-kirjain. Spiraalimainen muotokieli ja liukuväri kuvastavat Joona Koskelan mukaan erilaisten oppijoiden moninaisuutta sekä heidän kohtaamiensa haasteiden kirjoa ja kierrettä: pienet asiat voivat kasvaa suuriksi ja niillä voi olla iso vaikutus.
Uuden väripaletin rakentamisessa otettiin huomioon luettavuuden edistäminen. Paletti sisältää sinisen sävyjä, fuksiaa ja pinkkiä sekä oranssin sävyjä.
”Tavoitteena oli luoda luettavuuden kannalta riittävä värikontrasti erilaisilla taustoilla. Väripaletti huomioi myös värisokeuden eri muodot. Sininen symboloi muun muassa luotettavuutta ja vastuullisuutta, raikas fuksia taas energisyyttä ja innostavuutta ja oranssin sävyt iloa ja onnea”, Koskela sanoo.
Kirjasimeksi valitun Atkinson Hyperlegiblen kehittäjät ovat kiinnittäneet erityistä huomiota hahmottamisen vaikeuksia kokevien henkilöiden tekstin ja kirjainten lukemisen helpottamiseen.
Saavutettavuustoiminnot helpottavat sivujen käyttöä
Erilaisten oppijoiden liiton verkkosivujen rakenne, navigointi ja löydettävyys parantuivat. Ville Kautto paneutui esimerkiksi sivuston ja verkkokaupan toimivuuteen erilaisilla päätelaitteilla ja avustavilla työkaluilla, hakutoiminnon kehittämiseen sekä sisällöntuotannon helpottamiseen.
Verkkosivujen tekstejä voi kuunnella Readspeaker-työkalulla ja käyttäjä voi lisätä kontrastia tai muuttaa tekstikokoa tarpeen mukaan.
”Toteutuksessa on huomioitu erilaiset käyttäjät ja päätelaitteet mahdollisimman laajasti ja luotu prosessi, jolla sivustoa ja sisältöä voidaan jatkuvasti kehittää ja parantaa. Voimme nopeasti reagoida havaittuihin ongelmakohtiin ja ratkaista ne osana verkkosivujen ylläpitoa”, Kautto kertoo.
Kokemusasiantuntijat mukana ilme- ja verkkouudistuksessa
Uudistustyön eri vaiheissa hyödynnettiin Erilaisten oppijoiden liiton asiantuntijoiden ja kokemusasiantuntijoiden saavutettavuusosaamista. Koskelan ja Kauton kanssa tiivistä yhteistyötä teki myös liiton graafinen suunnittelija Beda Haanperä, joka korostaa verkkosivujen kognitiivisen saavutettavuuden merkitystä.
”Graafisella ilmeellä voidaan tukea verkkosivujen kognitiivista hahmottamista eli helpottaa tiedon ymmärtämistä ja omaksumista. Kognitiivisen hahmottamisen tukeminen on tärkeää, koska se auttaa käyttäjää löytämään sivustolta etsimänsä sekä erottamaan sivuston osat toisistaan ja tunnistamaan ne”, Haanperä toteaa.
Erilaisten oppijoiden liiton uusi ilme näkyy jatkossa verkkosivuilla, liiton tapahtumissa ja koulutuksissa sekä kaikilla sosiaalisen median kanavilla: Facebookissa, Instagramissa, Linkedinissä, X:ssä ja Youtubessa.
Käy tutustumassa uusiin nettisivuihimme täällä.