Siirry sisältöön

Nea jakoi kokemuksiaan kymmenille HUSin asiantuntijoille

HUSin järjestämässä Oppimisen seminaarissa kuultiin tällä viikolla Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijaa, kun Nea Mäkinen kertoi siellä oman kokemustarinansa. Kuulijoita kiinnostivat muun muassa Nean opiskelukokemukset sekä se, pidetäänkö lukivaikeuksia kokevia vähemmän älykkäinä kuin muita.

Helsingin Meilahden siltasairaalan luentosaliin oli kokoontunut noin 60 osaamisen kehittämisen tehtävissä työskentelevää husilaista ja HUSin erityisvastuualueen asiantuntijaa. Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntija Nea Mäkinen alkoi kertoa tarinaansa mikrofoniin, kun häntä edeltänyt esiintyjä, neuropsykologian erikoispsykologi Johanna Nukari, lopetti oman osuutensa.

Nealla oli varttitunti aikaa kertoa kokemustarinansa ja esittää kuulijoille toiveita oppimisvaikeuksia kokevan ihmisen kohtaamisesta.

”Yksi yhteinen kalenteri helpottaa muistamista töissä”

Nea kertoi omasta lukivaikeudestaan sekä matemaattisesta ja hahmotusvaikeudestaan, ja yleisö kuunteli hipihiljaa. Kouluaikana Nea huomasi, että vaikka tuen tarpeet kirjataan virallisesti, tukea ei välttämättä anneta arjessa. Häntä kiusattiin muun muassa siksi, että hänet eristettiin luokassa muista tekemään omia tehtäviään. Kun hänen vaikeuksiaan korostettiin muiden nähden, itseluottamus koki melkoisen kolauksen.

Hänen opiskelu- ja työkokemuksensa ovat kuitenkin valoisampia. Nea on opiskellut sosionomiksi, ja opiskeluaikana hän esimerkiksi sai rauhassa piirtää luennoilla, sillä se auttoi häntä keskittymään asioihin. Aiemmilla koulutusasteilla tunneilla piirtely kiellettiin.

Nyt hän työskentelee kehitysvammaisten työtoiminnan ohjaajana ja on kertonut työyhteisössään avoimesti lukivaikeudestaan.

”Ehdotin työkavereilleni, että merkitsemme kaikki tärkeät työasiat yhteen yhteiseen työkalenteriin. Lukivaikeuteni näkyy lähinnä muistamisen haasteina, ja kirjaaminen helpottaa muistamista. Se auttaa varmasti muitakin eikä ole kenellekään liian iso vaiva”, Nea totesi.

”Lukivaikeus ei vaikuta älykkyyteen”

Yleisö kyseli Nealta kiinnostuneena lisätietoja muun muassa siitä, miten lukivaikeus otetaan korkeakoulun pääsykokeissa huomioon. Nea kertoi päässeensä ammattikorkeakouluun niin sanotussa polkuopintokiintiössä, joten hän ei tarvinnut pääsykokeissa esimerkiksi lisäaikaa tehtävien tekemiseen.

Kysymys, pidetäänkö lukivaikeuksia kokevaa vähemmän älykkäänä kuin muita, sai Nean nyökyttelemään:

”Siltä tuntuu valitettavan usein erilaisissa asiointitilanteissa, vaikka lukivaikeus ei vaikuta älykkyyteen.” Keskustelussa myös todettiin, että työyhteisöjen perehdytysaineistot kannattaa tehdä visuaalisiksi esimerkiksi videomuotoon. Tämä käytäntö auttaa kaikkia, ei pelkästään oppimisvaikeuksia kokevia.

”Terveyspalveluihin tarvitaan lisää tietoa”

”Syynä on usein tiedon puute. Tilannetta voisi siis parantaa helposti järjestämällä tämäntyyppisiä koulutustilaisuuksia.”

Eräs kokemusasiantuntija kertoo Nean aineistossa olleensa sellaisen lääkärin vastaanotolla, joka ei tiennyt, mikä on hahmotusvaikeus. Toinen kokemusasiantuntija toivoi, että voisi äänittää lääkärin vastaanotolla saamansa kotihoito-ohjeet ja kuunnella ne rauhassa.

”Nopeasti kerrotut diagnoosit ja hoito-ohjeet menevät herkästi ohi, jos muistaminen ja hahmottaminen on vaikeaa”, Nea totesi.

”Aitous ja välittäminen on kohtaamisissa tärkeää”

Millaisia toiveita Nea sitten esitti kuulijajoukolleen oppimisvaikeuksia kokevien kohtaamisesta? Keskeinen toive oli, että aitous kannattaa aina: kun kuuntelet ja olet läsnä, se välittyy heti asiakkaalle. Stereotyyppisten päätelmien tekeminen ei kannata, sillä jokainen oppimisvaikeuksia kokeva on yksilö, jota autetaan parhaiten välittävässä ihmiseltä ihmiselle -tilanteessa.

Nea myös ilmaisi arvostavansa kuulijoidensa työtä, sillä hänen esityksensä päättyi sanoihin:

”Kiitos arvokkaasta työstä, jota teette joka päivä muiden ihmisten auttamiseksi!”

KUVA: Nealla on kokemuspuheenvuoronsa aineisto omalla kännykällään. Hän kertasi sitä Meilahden siltasairaalan käytävällä ennen esiintymistään.

Lue lisää Erilaisten oppijoiden liiton kokemustoiminnasta täältä.
Haluatko tilata kokemusasiantuntijan puhumaan? Lue lisää
täältä.