Siirry sisältöön

#etänäläsnä – Etäkoulusta oppimisrauhaa

Valtakunnallisesti on siirrytty valtaosin etäilystä takaisin niin läsnäolo kouluun, kuin työhön. Koulumaailman osalta lehtiotsikoissa on näkynyt paljon kirjoituksia etäkoulujen haitoista.  

Tuore selvitys antaa synkän kuvan etäkoulusta: riittävä tuki puuttui, opiskelu kuormitti ja jakoi oppilaat kahteen kastiin (yle.fi) 

Näkökulma: Lasten ja nuorten kurittaminen kohtuutonta – loman pidennys tai etäkoulu ei vaihtoehto (iltalehti.fi) 

Etäkoulu nyt on ”kestämätön ratkaisu” – Jyrähdys 9 suuresta kaupungista ja lapsiasiavaltuutetulta | Uusi Suomi 
 
Etäilyssä on varmasti ne huonotkin puolet, eikä etäkoulu sovi kaikille. On kuitenkin olemassa muun muassa erilaisia oppijoita, jotka hyötyisivät nimenomaan etäkoulusta tai vähintään hybridimallista. Hybridimallissa opiskellaan soveltuvin osin etänä ja läsnä.

Kuva: Jenny Eräsaari ja Eskil Eräsaari

Apuvälineiden turvin

Etäkoulu saattaa antaa erilaiselle oppijalle sen työrauhan, mitä luokkaopetuksessa on mahdoton toteuttaa. Mikäli luokan hälyäänet aiheuttaa ongelmaa oppilaan olemiseen, käytetään kuulosuojaimia. Se on äärettömän hyvä asia, että on mahdollisuus vähentää hälyä, mikäli on tilanteessa, jossa on pakko olla. Esimerkiksi aistiyliherkälle oppilaalle jo pelkästään muiden opiskelijoidenhengitysäänet voivat olla liikaa, tukkia kaikki aistikanavat ja siten aiheuttaa merkittävän haitan keskittymiseen. 
 
Moniko voisi kuvitella tilannetta, jossa luokkaan otettaisiin lemmikki hamsteri ja allerginen oppilas olisi kaikki koulupäivät tehokas maski kasvoillaan, jotta voisi olla luokassa, koska on pakko? Ei varmasti monikaan, kyllä siinä lähtisi luokasta joko hamsteri tai se allerginen oppilas. 
 
Aistiyliherkän erilaisen oppijan tilanne voi sen sijaan olla kestämätön. Hälyä voidaan toki vähentää kuulosuojaimin, mutta kuulosuojaimet myös vaimentavat muun muassa kuultua opettajan ääntä. Vastoin hyvin yleistä käsitystä aistiyliherkkyys ei myöskään parane siedättämällä, vaan kuormitus sitä vastoin voi äänille altistuessa vain kasvaa. Ei pidä myöskään sekoittaa ääniin tottumatonta ja todellista aistiyliherkkää ihmistä keskenään.

Vaihtoehtoja perinteiseen opetusmalliin

Vaihtoehtona etä- tai hybridikoulu olisi hyvinkin potentiaalinen vaihtoehto. Nykytekniikalla ja muutaman vuoden etäyhteyksien harjoittelulla hybridikoulun järjestäminen on helppoa. Oppilas voi kotoa käsin osallistua tavallisille oppitunneille, kunhan hänellä on kotona nettiyhteys sekä tietokone. Koulun päässä taas muun muassa sopivien mikrofonien hankinta on pieni panostus siihen, millaisen hyödyn mahdollisesti opiskelijat hybridimallin opiskelusta saisivat.

Kuormittuvat aistit

Olen itse etäillyt lähes koko koronapandemia ajan. Olen osallistunut koulutuksiin teamsin ja zoomin välityksellä. Keskittyminen ja asioiden sisäistäminen on ollut aivan omaa luokkaansa. Voisi sanoa, että olen voinut urakoida opintoja ja jopa sisäistänyt annettuja oppeja melko paljon. Etänäkin voi toki kuormittua toisten äänistä ja jopa liikkeistä, mutta tietokoneelta on helppo säätää ääntä ja piilottaa tarvittaessa näköpiiristään ne muut kanssaoppijat. Luokassa näin ei voi toimia.

Etäkoulusta läsnäolo-opetukseen oli avaava kokemus

Eräs kurssi, jolle olin pitkään halunnut oli ehdottomalla läsnäolopakolla. Kävin istuskelemassa kolme päivää koulussa. Muistan miten muutamalla oppilaalla oli pöydällä Cola-pullot, muutamalla rapiseva karkkipussi. Luokan vieressä olevan käytävän ilmastointilaite humisi aivan koko ajan, vieden viimeisetkin keskittymiskyvyt.  
 
Sen mitä luennoilta muistan,  on toisen opettajan silmälasin sankojen sinertävä väri ja tiukka katse, ja toisen opettajan tunneilta muistan mustat kiiltävät hevoset jossain diasarjassa.  Olin siis läsnä kolme päivää, koska oli pakko, mutta sisäistetty olennainen tieto oli hyvin olematonta. 
 
Onnistuin myös puhumaan opettajan päälle vahingossa, toimittaessani ihan jotain muuta asiaa toiselle opiskelijalle. Vahingossa siksi, että kaikki muu häly oli jo tukkinut aistikanavani, enkä enää edes tiedostanut, että opettaja parhaillaan opettaa luokassa.

Etäyhteydellä apua keskittymiseen

Samoja kokemuksia etäopintojen suhteen myös kokemusasiantuntija kollegallani Outilla. Hän kertoo, että pystyy etänä keskittymään huomattavasti paremmin, koska käytäviltä ja muista huoneista kantautuvia ääniä on vähemmän. Eikä luennoilla ole välttämättä niin paljon muista johtuvia keskeytyksiä. Hän kokee kuitenkin, että hänellä etänä tehtävin aloittaminen on kotona vaikeampaa. 
 
 
Kirjoittaja: 
Maria Tuomialho, kokemusasiantuntija  
 
Haastattelut:  
Outi, kokemusasiantuntija