Kokemusasiantuntijoille paikka liiton hallitukseen

Kokemusasiantuntija Riikka Koponen on valittu Erilaisten oppijoiden liiton hallitukseen liiton kouluttamien kokemusasiantuntijoiden edustajaksi. Hän iloitsee erityisesti siitä, että hallitustyössä hänen tukenaan on kokemusasiantuntijoiden koko yhteisö.

Rovaniemeläinen Riikka Koponen aloitti nelikymppisenä sosionomiopinnot ammattikorkeakoulussa ja halusi varmistaa, onko hänen omissa lukivaikeusepäilyissään perää. Pian selvisi, että hänellä on keskivaikea lukihäiriö.

”Sain diagnoosin, mutta en ollut oikein sinut sen kanssa. Hautasin asian miettimisen, kunnes kahdeksan vuotta myöhemmin huomasin Facebookissa ilmoituksen Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijakoulutuksesta. Ilmoittauduin mukaan, ja sen jälkeen suhtautumiseni itseeni on muuttunut. Olen alkanut ymmärtää paremmin itseäni ja meitä samalla tavalla elämää katsovia”, Koponen kertoo.

”Kokemusasiantuntijoiden ryhmä on keskeinen tuki”

Liiton kokemusasiantuntijakoulutuksia pidetään yleensä vuosittain. Eri vuosina valmistuneilla kokemusasiantuntijoilla on yhteistä toimintaa ja vilkkaasti toimiva WhatsApp-ryhmä. Se on Koposelle tärkeä vertaistuki.

Hän arvostaa erityisesti sitä, että ryhmä on hyvin lämminhenkinen sekä toinen toistaan tukeva ja arvostava.

”Käsittelemme omien tuntojemme lisäksi paljon asioita, jotka liittyvät koulussa saatavaan tukeen, työelämässä pärjäämiseen sekä siihen, että tuki vaihtelee eri alueilla ja riippuu opettajien ja työpaikan esimiesten tiedoista, ymmärryksestä ja kiinnostuksesta. Lisäksi keskustelemme ajankohtaisista kokemusasiantuntijoiden elämässä esiin tulevista haasteista. Tätä kaikkea lähden nyt ajamaan liiton hallituksessa ryhmän edustajana”, Koponen sanoo.

”Erilaisuuden hyväksymiseen on pitkä matka”

Erityisen tärkeänä Koponen pitää työelämässä olevien oppimisvaikeuksia kokevien ihmisten jaksamisen tukemista.

”Kaikilla työpaikoilla erilaisuutta ei hyväksytä. Ei ole itsestään selvää, että oppimisvaikeuksia
kokeva voi olla töissä oma itsensä. Tietysti oma avoimuus oppimisen haasteen kanssa on avainasia, jotta muut pystyvät ottamaan asian huomioon. Mutta kuinka uskaltaa olla avoin, kun asia on saattanut satuttaa aiemmin pahastikin?”

Koponen kokee itse saaneensa tukea niissä työyhteisöissä, joissa hän on työskennellyt.

”Ainoa tie on avoimuus – mutta silti aina, kun asiaa lähtee avaamaan muille, nousee kuristuksen tunne kurkkuun. Erilaisuuden ymmärtämiseen ja hyväksymiseen on vielä pitkä matka, ja asiasta on puhuttava paljon nykyistä enemmän. Näin saadaan jokaisen potentiaali paremmin esille ja käyttöön työyhteisöjen hyväksi.”

”Haluan tasoittaa tietä tuleville sukupolville”

Koponen uskoo tulleensa valituksi liiton hallitukseen muun muassa siksi, että hänellä on vaikuttamisen paloa sekä kyky kuunnella.

”Haluan edistää yhteistyötä ja olla tekemässä yhteisiä päätöksiä. Ymmärrän, että demokratiassa on pystyttävä myös kompromisseihin. Sen lisäksi, että saan työhön tukea kokemusasiantuntijayhteisöltämme, pidän tämän verkostoni jatkuvasti ajan tasalla hallitusasioista.”

Koponen haluaa myös olla tasoittamassa tietä tuleville sukupolville.

”Me tiedämme oppimisvaikeuksista tänä päivänä paljon aiempaa enemmän, ja tutkittua tietoa tulee koko ajan lisää. On hienoa, jos voin hallitustyössä vaikuttaa siihen, että oppimisvaikeuksia kokevien nuorten polusta tulisi keveämpi kuin aiempien sukupolvien polku on ollut.”

Hänen vahva viestinsä on, että hyväksyisimme jokaisen omana ihanana itsenään.

”Toivon enemmän aikaa toisten kuulemiseen ja oppimiseen, jossa on mukana ilon tunne ja innostus!”

”Kodin ja koulun yhteistyötä on kehitettävä”

Muun muassa varhaiskasvatuksen opettajana työskennellyt Koponen on itsekin kokenut työssä jaksamisen haasteita. Parhaillaan hän opiskelee ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi. Koska nuoret ovat hänen sydäntään lähellä, hän puhuu paljon kodin ja koulun yhteistyön kehittämisen puolesta.

”Oppimisvaikeudet on tärkeää tunnistaa mahdollisimman varhain. Liian moni joutuu kuitenkin odottamaan sitä liian kauan tai taistelemaan tukea saadakseen. Tästä koituvat hankaluudet jättävät pahimmillaan muistijäljet loppuelämäksi.”

Hän toivookin, että ne vanhemmat otettaisiin paremmin huomioon, joilla itsellään on usein sama haaste, jota lapsella epäillään.

”Kun vanhempi elää asian uudelleen oman lapsensa kautta, se voi avata arpia, joita ei tiennyt olevankaan. Koulujen henkilöstöltä vaaditaan paljon mukautumista, jotta vuorovaikutus on tasavertaista ja kunnioittavaa. Tässä sopassa esimerkiksi Wilma on kömpelö viestintäväline.”

Viime aikoina Koponen on kiinnostunut myös eläinavusteisen oppimisen edistämisestä.

”Eläinavusteisesta oppimisesta on saatu hyviä tuloksia, joten miksi sitä ei hyödynnettäisi enemmän. Eläin – onpa se koira, kissa tai hevonen – tukee oppimista omalla olemassaolollaan ja antaa jokaisen olla juuri sellainen kuin hän on. Tämä on yksi kehittämisen paikka, josta haluan ottaa enemmän selvää.”

Riikka Koposen varaedustajana liiton hallituksessa on Eija Hevosmaa.
Lue lisää Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijatoiminnasta
täältä.
Lisätietoja liiton hallituksesta löydät