Puhelinten hyötykäyttö kouluissa tukee erilaisia oppijoita
Mobiililaitteiden oppimista ja opetusta häiritsevää käyttöä on syytä rajoittaa kouluissa, mutta samalla niiden hyötykäyttöä oppimisen tukena tulee lisätä. Kategorinen kännykkäkielto olisi karhunpalvelus monelle oppimiseensa tukea tarvitsevalle oppijalle, korostaa Erilaisten oppijoiden liitto lausunnossaan perusopetuslain muuttamisesta.
Puhelinten ja tablettien käyttö muussa kuin oppimistarkoituksessa haittaa tutkimusten mukaan keskittymistä opetukseen sekä oppimista. Nykyinenkin lainsäädäntö sallii mobiililaitteiden käytön rajoittamisen perusopetuksessa, mutta täsmällisemmät kirjaukset selkeyttäisivät ja helpottaisivat koulutyötä.
Näin toteaa Erilaisten oppijoiden liitto lausunnossaan, jonka se antoi opetus- ja kulttuuriministeriölle perusopetuslain muuttamisesta. Liitto korostaa, että lapsia ja nuoria on ohjattava mobiililaitteiden viisaaseen, vastuulliseen ja tietoturvalliseen käyttöön sekä niiden hyödyntämiseen oppimisen välineinä ja tukena.
”Monet oppimista tukevat ominaisuudet toimivat mobiililaitteissa paremmin kuin tietokoneissa, eikä niitä kaikkia löydy tietokoneista lainkaan. Näitä mahdollisuuksia tunnetaan kouluissa kuitenkin huonosti, eikä niitä hyödynnetä oppimisen tukena riittävästi”, liiton lausunnossa todetaan.
Opettajien osaamiseen kiinnitettävä huomiota
Erilaisten oppijoiden liitto toivoo, että digilaitteiden käyttö oppimisen tukena lisääntyy tulevaisuudessa. Niiden oikea hyötykäyttö voi auttaa merkittävästi osaa lapsista ja nuorista, joilla on oppimisen vaikeuksia.
”On tärkeää, että opettaja voi sallia mobiililaitteiden käytön joustavasti myös oppimista tukevina apuvälineinä. Tämä kuitenkin edellyttää opettajilta osaamista: sekä laitteiden oppimista tukevien ominaisuuksien tuntemista että oppilaiden ohjaamista niiden hyödyntämiseen.”
Hyödyllisiä ohjelmia, sovelluksia ja oppimispelejä
Mobiililaitteissa käytettävät ohjelmat, sovellukset ja oppimispelit voivat olla Erilaisten oppijoiden liiton mukaan parhaimmillaan erinomaisia tuen välineitä muun muassa lukemisen, kirjoittamisen ja kielten oppimisessa samoin kuin muistiinpanojen tekemisessä, tekstin tuottamisessa, keskittymisen ja muistin tukena sekä tehtävien aikatauluttamisessa.
Myös matematiikan opiskelua varten on kehitetty sovelluksia, joiden avulla voi esimerkiksi tarkistaa laskutoimituksia. Ne tuovat myös paljon mahdollisuuksia opetuksen yksilöllistämiseen, mikä on kaikkien oppijoiden kannalta tärkeää mutta oppimiseensa lisätukea tarvitseville erityisen merkityksellistä.
Lue Erilaisten oppijoiden liiton koko lausunto täältä.