Siirry sisältöön

Opseihin on kirjattava saavutettavuus ja turvallinen oppimisympäristö

Esi- ja perusopetuksen uusissa opetussuunnitelmaluonnoksissa konkretisoidaan uutta oppimisen tuen lainsäädäntöä pääosin hyvin. Erilaisten oppijoiden liitto kantaa kuitenkin huolta siitä, miten opetussuunnitelmaa toteutetaan ja sen toteutumista seurataan ja valvotaan kouluissa. Myös henkilöstön osaaminen on varmistettava, liitto muistuttaa lausunnoissaan Opetushallitukselle.

Uusi oppimisen tuen lainsäädäntö painottaa ennaltaehkäisevää otetta sekä inklusiivisuutta. Tämä on Erilaisten oppijoiden liiton mielestä askel hyvään suuntaan. Nyt lainsäädäntöä on konkretisoitu opetussuunnitelmaluonnoksilla, joista Opetushallitus pyysi lausuntoja.

Erilaisten oppijoiden liiton mukaan sekä esi- että perusopetuksen ops-luonnokset sisältävät nopeasta laatimisaikataulusta huolimatta pääosin kannatettavia kirjauksia.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa tulisi kuitenkin korostaa esitettyä vahvemmin saavutettavuuden ja esteettömyyden edistämistä. Erilaisten oppijoiden liiton mukaan saavutettavuus-sanaa ei edes mainita luonnoksessa, vaikka se tulisi varmistaa niin oppimateriaaleissa kuin tieto- ja viestintäteknologiassakin.

”Saavutettavuus edellyttää monipuolisten ja monikanavaisten välineiden ja materiaalien käyttöä ja tarjoamista oppilaille, mukaan lukien selkomateriaalit niitä tarvitseville”, liitto korostaa.

Lapsia, nuoria ja vanhempia on kuultava

Lisäksi Erilaisten oppijoiden liitto muistuttaa, että perusopetuksen saavutettavuuden ja esteettömyyden edistämisessä tulee kuulla aktiivisesti lapsia ja nuoria sekä heidän huoltajiaan. Tämän tulee myös näkyä vahvemmin opetussuunnitelman perusteissa.

”Lasten ja nuorten sekä heidän huoltajiensa kokemukset ja näkemykset hyvinvointia, oppimista ja koulunkäyntiä edistävistä käytännöistä ja oppimisympäristöistä ovat ensiarvoisen tärkeitä yksilöllisen ja yhteisöllisen hyvinvoinnin ja oppimisen edistämisessä.”

Kun ennaltaehkäisevät ryhmäkohtaiset tukimuodot painottuvat jatkossa, liiton mukaan on entistä tärkeämpää muodostaa opetusryhmät siten, että jokaisen oppilaan yksilöllisten tuen tarpeiden huomioiminen on aidosti mahdollista.

”Usein tämä voi tarkoittaa pienempää oppilaskohtaisia tukitoimia saavien oppilaiden määrää ryhmässä kuin laki sallisi, ja tämä tulisi kirjata myös opsiin.”

Turvallinen oppimisympäristö varmistettava

Turvallisen oppimisilmapiirin välttämättömyys koulun jokapäiväisessä arjessa sekä kaikissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa tulee Erilaisten oppijoiden liiton mielestä kirjata painokkaasti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin.

”Kokonaisvaltainen turvallisuuden tunne on hyvinvoinnin ja oppimisen perusedellytys. Se muodostuu fyysisestä ja psyykkisestä turvallisuudesta, eivätkä sitä heikennä häpeän ja huonommuuden tunteet tai kiusaamisen kokemukset. Turvallisuuden tunteen puute estää oppimista, vaikka muut edellytykset olisivat kunnossa”, liitto korostaa lausunnossaan.

Erityisesti oppilailla, joilla on oppimisessa vaikeuksia ja vahva kokemus omasta erilaisuudesta, turvallisuuden tunne on usein puutteellinen tai heikko. Toimintakulttuurin luomisen ja kehittämisen keskeisenä päämääränä tulisikin olla kaikille oppijoille turvallisen yhteisön ja ilmapiirin luominen. Tämä pitäisi kirjata opetussuunnitelman perusteisiin nykyistä vahvemmin.

Tukea ei tule evätä sitä tarvitsevilta

Erilaisten oppijoiden liitto ihmettelee yhtä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luonnokseen nostettua kirjausta, jolle ei löydy tukea lainsäädännöstä. Luonnoksessa todetaan, että ”opetuskielen oppimisen varhainen vaihe, poissaolot, motivaation puute, puutteellinen opiskelutekniikka tai käyttäytymisellä reagointi eivät voi lähtökohtaisesti olla peruste oppilaskohtaiselle tuen tarpeelle”.

Liiton mukaan juuri noiden vaikeuksien taustalla on usein oppimisvaikeus tai jokin oppimista ja koulunkäyntiä hankaloittava syy.

”Jos oppilaan koulunkäynti ja oppiminen vaikeutuu edellä mainittujen esteiden takia, häneltä ei ole perusteltua evätä oikeutta oppimisen tukeen. Tämä kirjaus vaikuttaakin opetussuunnitelman perusteissa täysin perusteettomalta sekä oppilaiden oikeuksien vastaiselta”, liitto toteaa.

Oma osaaminen voitava osoittaa eri tavoin

Erilaisten oppijoiden liitto myös painottaisi opetussuunnitelman perusteissa vahvemmin sitä, että oppilaille tulee aktiivisesti järjestää mahdollisuus osoittaa osaamisensa itselleen sopivalla tavalla. Luonnoksen kirjaus ei liiton mukaan ole epämääräisyydessään riittävän velvoittava.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa viitataan myös tieto- ja viestintäteknologian käyttämiseen vuorovaikutuksen sekä työskentelyn moniaistisuuden ja -kanavaisuuden edistämisessä.

”On tärkeää painottaa myös, että perusopetuksessa tulee aktiivisesti seurata teknologisten laitteiden, ohjelmien ja sovellusten kehitystä sekä hyödyntää niitä tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan oppimisen apuvälineinä”, Erilaisten oppijoiden liitto toteaa.

Keskustelu mobiililaitteiden käytön rajaamisesta peruskouluissa on käynyt viime aikoina kuumana. Siksi liiton mukaan on tärkeää kirjata myös opetussuunnitelman perusteisiin, että samalla kun laitteiden oppimista ja opetusta häiritsevää käyttöä rajoitetaan, niiden hyötykäyttöä oppimisen tukena tulee lisätä.

Lue lausuntomme esiopetuksen opetussuunnitelmaluonnoksesta täältä.
Lue lausuntomme perusopetuksen opetussuunnitelmaluonnoksesta
täältä.