BLOGI: Heli Turja – Oppimisvaikeus on usein sarja arjen kolhuja
Oppimisvaikeus on usein sarja arjen kolhuja
Oppimisvaikeuksista on tänä päivänä saatavilla runsaasti tietoa ja käsite on koulumaailmassa tuttu, silti suhtautuminen aikuisten haasteisiin on edelleen vaihtelevaa. Aikuisten kohdalla vaikeudet perusasioiden hallitsemisessa liitetään usein saamattomuuteen, tyhmyyteen, osaamattomuuteen tai motivaation puutteeseen, mikä aiheuttaa helposti väärinymmärryksiä ja virheellisiä tulkintoja.
Lasten ja nuorten kohdalla käydään oppimisen yhteydessä keskustelua, miten oppijan minäkuva itsestä kehittyy onnistuneiden oppimiskokemusten myötä. Aikuisten kohdalla aihe sivuutetaan helpommin. Tämä voi johtua siitä, että oppimis- ja osaamiskokemukset muuttuvat erilaisiksi työelämässä ja aikuisuuden arjen pyörityksessä. Muutoinkin meillä on tapana kiinnittää huomiota laajempiin kokonaisuuksiin kuten opintojen päättämiseen, uuden työpaikan saantiin, asunnon hankkimiseen, lapsen syntymiseen, avioeroon ja muihin elämäntilanteisiin, jotka päättävät pidemmän prosessin. Pienet onnistumiset ja epäonnistumiset nivoutuvat päivittäisessä toiminnassa elämäksi, joka muovaa meitä, mutta, mihin harvoin sinällään kiinnitämme huomiota.
Alkukesästä mediassa nousi esiin pieni uutinen, joka viipyi yli viikonlopun ja katosi jälleen uutisvirtaan. Kansanedustaja Hjallis Harkimo nosti esille, miltä hänestä tuntui, kun hän luki väärin yhden sanan puheenvuorossaan ja häntä korjattiin ja hänen kokemuksensa mukaan tilanteelle hymähdettiin. Medianostoissa sekä pääministeri että opetusministeri kertoivat omista reaktioistaan tilanteelle ja avasivat niitä sekä kansanedustajalle että lukijoille. Tilanne virheineen, reaktioineen ja tunnetulkintoineen reaktioihin on erittäin todellinen, tuttu ja jokapäiväinen kokemus jokaiselle oppimisvaikeuksisille aikuisille, joita olemme tavanneet Oppimisen olohuone -hankkeessa. Ja itselleni, koska olen myös yksi heistä eli erilainen oppija.
Virhe ei usein ole kummoinen, mutta sitä seurannut kohtaus saa helposti suhteettomat mittasuhteet ja vie huomion käsiteltävältä asialta. Virheen tekijänä häpeä iskee, vaikka kuinka yrittää hokea itselleen, että maailma on edelleen radallaan, mutta itsetunto on jälleen kuhmun verran enemmän lommolla ja uuteen yritykseen tarvitaan kaukalollinen lisämotivaatiota. Aikuisille oppimisvaikeus on usein sarja arjen kolhuja, joille ei löydy nimeä tai selitystä. Ne tuntuvat odottavan kulman takana, kun hetkeksi lasket keskittymiskyvyn ja PAM! Taas ovat kirjaimet kääntyneet someviestissä ja olet viestijakojen kärjessä tahtomattasi. Sisällä kiehuu turhautuneisuus, kun jälleen kerran formaatti on ryöstänyt huomion agendalta.
Kirjoittaja: Heli Turja, projektipäällikkö Oppimisen olohuone -hanke
Lue lisää: Oppimisen olohuone -hanke 2020 ja Oppimisen olohuone -koulutukset 2020