Kokemustarinoita

Kokemustarinat kertovat ihmisistä, joilla on jokin oppimisvaikeus tai heidän läheisellään on.

Rakkaat, haastavat lapseni – tukea tarvitaan!

Heidi Laarnin perheessä oppimisen haasteet näkyvät monella tavalla ja tuen saanti päiväkodissa ja koulussa ei aina ole ollut helppoa. ”Tuntuu, että kaikesta on pitänyt ottaa ensin itse selvää ja oppia kantapään kautta.”

Heidi Laarnin perheessä on iloa ja onnistumisen hetkiä lasten oppimisvaikeuksista huolimattta.

Väitöskirja lukivaikeudesta huolimatta

Vaikea-asteinen lukivaikeus ei estänyt Eeva-Leena Ylimäkeä koskaan haaveilemasta ja lopulta tekemästä väitöskirjaa. Sattuma puuttui peliin monta kertaa, ja tapaaminen Hanna Maria Kotovaaran kanssa mahdollisti yhteistyön, jonka tuloksena Eeva- Leenasta tuli Terveystieteiden tohtori.

Airi Valkama – lukiongelman unilukkari

Suomi tunnusti lukiongelman viiveellä verrattuna läntisiin maihin, kuten Ruotsiin, Englantiin ja Saksaan. Tunnustamisessa ja tunnistamisessa toimi valtakunnallisena unilukkarina Airi Valkama, tuolloin vielä Yleisradion aikuisopetusohjelmien tuottelias toimittaja.

Airi Valkama

”Kirjoittaminen on minulle kuin huumetta”.

Runoilija Arja Tiaista on sanottu sanasokeaksi. Sitä ainakin kaupattiin WSOY:stä, kun Arja oli jättänyt ensimmäisen käsikirjoituksensa. Hän kuittaa ongelman kirjoi- tustekniseksi: Ratkaisuna on oikoluku. Arja palkittiin vuonna 2007 Erityisoppijain liiton Alvar-palkinnolla. Hän oli antanut kasvot lukiongelmaisille.

Kirjailija, runoilija Arja Tiainen on ollut tuottelias lukivaikeudesta huolimatta.