Pyhäselän vankilassa oppimisen tuen koulutuspilotti

Erilaisten oppijoiden liitto vie ensimmäistä kertaa koulutuksensa vankilaympäristöön Pyhäselän vankilassa Joensuussa. Kymmenen vankia pääsee osalliseksi pilotista, jossa olennaista on tutustua itseensä oppijana ja saada eväitä elämänhallintaan ja opiskeluun.

Pyhäselän vankilan opinto-ohjaaja Pia Konsti (vas.) ja apulaisjohtaja Sanna Tahvanainen vankilan kirjastossa. Kuva Anna-Riikka Nousiainen.

Monilla vangeilla on takanaan rikkinäinen koulutus- ja työpolku. Hyvin usein siihen ovat vaikuttaneet oppimisvaikeudet tai nepsy-haasteet, jotka ovat saattaneet jäädä tunnistamatta. Erilaisiin oppimisen tuen keinoihin tutustuminen onkin tärkeää, jotta jokainen löytää oman tapansa oppia ja saa uusia välineitä elämänhallintaansa.

Tämä oivallus johti siihen, että Pyhäselän vankila tilasi pilottikoulutuksen Erilaisten oppijoiden liiton Oppimisen apuvälinekeskukselta.

”Halusimme koulutusta, jonka aikana vangit pystyvät tutustumaan itseensä oppijoina ja saavat välineitä selviytyä omien haasteiden kanssa – ovatpa ne lukemisen tai kirjoittamisen, keskittymisen tai tunteiden säätelyn vaikeuksia. Tärkeää on myös oppia sanoittamaan omia haasteitaan. Kun itsetuntemus lisääntyy ja oman oppimisen tavat kirkastuvat, arjen hallinta ja opiskelumotivaatio parantuvat”, Pyhäselän vankilan apulaisjohtaja Sanna Tahvanainen sanoo.

Aktiivinen ja avoin keskustelu yllätti

Koulutuspilotin osallistujiksi valikoitui kymmenen tutkintoon valmentavan koulutuksen (tuva) opiskelijaa, ja pilotista tuli osa tuva-koulutusta. Tutkintoon valmentava koulutus antaa osallistujille valmiuksia lähteä opiskelemaan jotakin tutkintoa sen jälkeen, kun vankilarangaistus on suoritettu.

”On hienoa, että tähän pakettiin sisältyy nyt myös tietoisku oppimisvaikeuksista ja oppimisen apuvälineistä”, Tahvanainen toteaa.

Erilaisten oppijoiden liiton erityisasiantuntijat Johanna Lyytikäinen ja Sallamari Siitonen keskusteluttavat kurssilla vankeja kunkin oppimisen haasteista.

”Jo ensimmäisellä kerralla ryhmässä oli huikea ilmapiiri. Keskustelu oli hyvin aktiivista ja avointa”, Lyytikäinen toteaa.

Oppimisen apuvälineistä uusia oivalluksia

Siitosen mukaan koulutuspilotin pääviesti on, että jokainen voi oppia ja kehittyä oppijana. Se ei ole koskaan liian myöhäistä.

”Jokaisella on oikeus oppia, ja oppimisen tueksi on olemassa hyviä apuvälineitä, joita esittelemme koulutuksessa”, Siitonen sanoo.

Osalle kurssilaisista oppimisen apuvälineet ovat aivan uusia tuttavuuksia. Esimerkiksi kädessä pidettävät keskittymisen apuvälineet ja Microsoftin syventävä lukuohjelma ovatkin herättäneet kovasti kiinnostusta ja tuottaneet uusia oivalluksia.

Kouluttautuminen vähentää rikosten uusimista

Pyhäselän vankila on juuri muuttumassa niin sanotuksi älyvankilaksi. Osassa sellejä on henkilökohtainen sellipääte, jolta vanki voi asioida sähköisesti ja käyttää digitaalisia palveluita. Sellipäätteillä voi myös hoitaa itsenäisesti vankilan sisäistä asiointia täyttämällä asiointilomakkeita.

”Luki- tai hahmottamisen vaikeus voi tehdä päätteiden käytöstä hankalaa. Oppimisen tuki on tärkeää digitaitojenkin kehittämisen näkökulmasta. Taidoille on käyttöä myös siviilielämässä”, apulaisjohtaja Tahvanainen toteaa.

Sellipäätteet mahdollistavat myös etäopiskelun. Se on tärkeä lisä Pyhäselän vankilan entuudestaan hienoon koulutustarjontaan: siellä on voi saada perusasteen, lukion ja ammatillisen koulutuksen lähiopetusta. Kaikki eivät kuitenkaan uskaltaudu mukaan aiempien huonojen koulukokemustensa vuoksi.

”Kannustamme kovasti kouluttautumiseen jo siksi, että koulutustason nousu lisää mahdollisuuksia irtautua rikollisuudesta ja vähentää rikosten uusiutumisriskiä.”

Pilotti on tärkeä itsetunnon kannalta

Pia Konsti on toiminut Pyhäselän vankilan opinto-ohjaajana yksitoista vuotta ja opettaa vangeille pitkää lukioenglantia. Hän on tehnyt paljon töitä vankien oppimisen tuen edistämiseksi. Hänen mukaansa kaikista vangeista jopa 80 prosentilla on vakavia kielellisiä haasteita, jotka heijastuvat kielen tuottamiseen ja ymmärtämiseen.

”Näiden kaikkien haasteiden samoin kuin nepsy-ongelmien kanssa voi elää hyvää elämää, kun tietää, mistä niihin saa tukea. Erilaisten oppijoiden liiton koulutus on tärkeä etenkin itsetunnon näkökulmasta. On hyvä levittää viestiä, että oppimisen haasteiden takia ei tarvitse tinkiä kouluttautumisesta”, Konsti sanoo.

Kun opiskelutaitoja treenataan vankila-aikana, ne ehtivät Konstin mukaan hyvässä tapauksessa automatisoitua ennen siviiliin pääsyä.

Henkilökuntakin tarvitsee lisää tietoa

Opinto-ohjaaja Konsti ja apulaisjohtaja Tahvanainen toivovat, että Erilaisten oppijoiden liiton koulutus ei jää yksittäiseksi pilotiksi.

”Tämäntyyppinen lyhytkurssi tavoittaa vain pienen osan asiakkaistamme. Olisi hienoa saada toiminnasta pysyvää ja yhteistyöstä jatkuvaa – myös muihin vankiloihin. Selvitämme myös, pystymmekö avaamaan sellien päätteille pääsyn Erilaisten oppijoiden liiton aineistoihin itsenäistä opiskelua varten”, Tahvanainen sanoo.

Konsti muistuttaa, että vangit myös työskentelevät puusepänverstaalla, ompelimossa, kiinteistöhuollossa ja keittiöllä. Oppimisvaikeudet heijastuvat työsuorituksiin, jos annettuja ohjeita on vaikea ymmärtää tai tehtäviin hankala keskittyä.

”Henkilökunnankin olisi tärkeää saada koulutusta oppimisvaikeuksista ja niiden tukemisesta, jotta vaikeudet pystytään ottamaan huomioon kaikessa toiminnassamme”, Konsti toteaa.

Lue lisää aikuisten oppimisen tuen tarpeesta
Lue lisää oppimisen apuvälineistä
Lue lisää oppimisvaikeuksista