Oppimisen olohuone tukee aikuisten perustaitoja oppimisvaikeudet huomioiden

Oppimisen olohuone on yksilöllinen ohjaus- ja oppimisympäristö. Oppimisen olohuoneesta aikuinen saa henkilökohtaista ja kokonaisvaltaista tukea omien perustaitojensa kehittämiseksi.

Oppimisen olohuone tukee aikuisen henkilökohtaista
lukemisen, kirjoittamisen, matematiikan, digitaitojen ja hahmottamisen harjoittelua. Toiminta on maksutonta.

Toiminta edistää työllistymistä, opintojen etenemistä ja arjessa pärjäämistä

Oppimisen olohuoneesta asiakas saa henkilökohtaista ja kokonaisvaltaista tukea oppimisen haasteisiinsa, ajanhallintaansa, keskittymiseensä, matematiikan ja hahmottamisen haasteisiinsa.

Kehitimme palvelumallin Oppimisen olohuone -hankkeessamme. Jos olet kiinnostunut tämän tyyppisestä aikuisten oppimisen tuen kehittämisestä, voit tilata meiltä siihen liittyvää koulutusta.

Oppimisen olohuone tarjoaa

• ohjausta ja tukea opiskeluun ja arjen taitoihin maksutta.
  • tasa-arvoista, asiakkaan tavoitteista ja tarpeista lähtevää tukea, joka on ratkaisukeskeistä, keskustelevaa ja vahvuuslähtöistä.
  • tukea oman osaamisen vahvuuksien löytämiseen ja harjoitteluun.
  • matalan kynnyksen palvelua ilman lähetettä tai diagnoosia.
  • yksilöllisesti räätälöityä ja luottamuksellista tukea.
  • kokonaisvaltaisia, tasaveroisia ja kunnioittavia kohtaamisia.
  • oppimisvalmentajan apua mahdollisten oppimisvaikeuksien tunnistamisessa ja niiden vaikutusten käsittelyssä osana omaa oppimista.

Oppimisen olohuoneita tai niiden palveluita löydät eri puolilta maata

Kuopio ja Seinäjoki

Tällä hetkellä löydät Oppimisen olohuone -toimintaa Seinäjoen pääkirjastolta Tuuppari-toimintana.

Kuopiossa Oppimisen olohuone on osana työllisyyden palvelutorin/Navigaattorin toimintaa Oppimisen olohuone KUOPIO.

Lue täältä, mitä oppimisvalmentaja tekee Kuopion Oppimisen olohuoneessa!

Helsinki, Hyvinkää, Nurmijärvi ja Joensuu

Oppimisen olohuone -toiminta on asiakkaille maksutonta. Voit ottaa yhteyttä lähimmän Oppimisen olohuoneen ohjaajaan joko sähköpostilla, tekstarilla tai soittamalla ja sopia oman tapaamisajan.

Elinikäisen oppimisen keskus -hanke Joensuussa päättyi tammikuussa 2022. Hankkeen toiminnasta on sisäistetty käytänteitä Joensuun seudun erilaisten oppijoiden toimintaan Oppimisen olohuoneen mallin mukaan.

Nurmijärven Klubitalon Oppimisen olohuone toimii yhteistyössä Hyvinkään pääkirjaston (parittomat viikot) kanssa, maanantaisin klo 14 – 16 ja Nurmijärven Klaukkalan kirjaston (parilliset viikot) kanssa, myös maanantaisin klo 14 – 16. Ajanvaraukset oppimisvalmentaja Anu Koskelalta anu.koskela@eskot.org ja Lina Galrito-Leinoselta lina.galrito-leinonen@eskot.org

Sotkamon Oppimisen olohuone toimi vuonna 2022 syyskuun alusta joulukuun loppuun. Oppimisen olohuone -pilotti toteutettiin yhteistyössä Sotkamon kunnan ja Sotkamon kansalaisopiston kanssa OPH :n rahoituksella.

Kuuntele toiminnan kuvailu

Toimintaa kehittämässä ja toteuttamassa ollut Sari Haapala kertoo toiminnasta oheisessa äänitiedostossa:

Toimintamalli mukautuu aina alueellisten tarpeiden mukaan

Tutustu eri puolilta maata löytyviin Oppimisen olohuoneen toteutuksiin täällä.

Jos kiinnostuit Oppimisen olohuoneesta osana oman organisaatiosi toimintaa ja aikuisten oppimisen tuen kehittämistä, voit ostaa meiltä koulutusta mallin toteuttamiseen! Yhteystiedot sivun alalaidassa.

Työikäisten aikuisten palvelu

Oppimisen olohuoneen asiakkaaksi voi tulla kuka tahansa työikäinen, joka kokee oppimisessa haasteita ja/tai perustaidoissa puutteita. Toiminta on asiakkaalle vapaaehtoista ja maksutonta.

Ohjauskertojen aiheet ja harjoiteltavat asiat määräytyvät aina asiakkaan henkilökohtaisten tarpeiden ja toiveiden mukaan. Oppimisen olohuoneessa tuetaan jokaisen yksilöllisiä oppimisen tapoja ja autetaan niissä perustaidoissa, jotka ovat asiakkaalle merkityksellisimmät.

Oppimisen olohuoneen ensimmäinen ohjauskerta

Kuuntele, mitä Oppimisen olohuoneessa tapahtuu ensimmäisellä ohjauskerralla:

Mitä tekee oppimisvalmentaja?

Kuopion Oppimisen olohuoneen oppimisvalmentaja Tanja Airaksinen kertoo täällä, mitä kaikkea oppimisvalmentaja tekee Oppimisen olohuoneessa.

Tutustu koulutusaineistoihin ja lataa ne itsellesi

OPPIMISEN OLOHUONE -TOIMINNAN LÄHTÖKOHTIA

AIKUISTEN OPPIMISVAIKEUDET JA NIIDEN HUOMIOIMINEN