Siirry sisältöön

Lukivaikeudet

Kun lukemisessa on vaikeuksia, se voi tulla esiin esimerkiksi seuraavasti:

  • Luen hitaasti.       
  • Luen sanat usein väärin.
  • Pitkiä sanoja on vaikea lukea, 
    ymmärtää ja ääntää.
  • Joudun usein lukemaan 
    saman virkkeen uudelleen.
  • En aina ehdi lukea television tekstejä.   
  • Kirjainten ja numeroiden paikat 
    vaihtuvat usein.
  • Tekstissä rivien seuraaminen ja 
    uuden rivin löytäminen on vaikeaa.
  • Kirjaimet näyttävät hyppivät paperilla 
    tai ovat epäselviä.
  • Minun on vaikea muistaa lukemaani tekstiä.
  • Olen mielestäni keskimääräistä 
    huonompi lukija.
  • Lapsena lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen oli hankalaa.
  • Ääneen lukeminen on vastenmielistä.
  • Vältän tilanteita, joissa voi joutua kirjoittamaan tai lukemaan.
  • Itse luettuna tekstin ymmärtäminen on vaikeaa, toisen lukemana teksti on ihan selkeää.
  • Oikea ja vasen, länsi ja itä sekaantuvat helposti.
  • Aika- ja päivämäärät sekaantuvat helposti.

Kirjoitusvaikeudet

Kun kirjoittamisessa on vaikeuksia, se voi tulla esiin seuraavilla tavoilla:

  • Käsialani on kömpelöä.
  • Kirjaimia puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa.
  • On joskus vaikea tietää, tuleeko sanaan 
    esim. a vai aa, k vai kk.
  • Minun on vaikea erottaa saman kuuloisia äänteitä 
    (b ja d, t ja d, k ja g).
  • Numerot vaihtavat paikkaa tai pyörähtävät akselinsa ympäri 
    (6 > 9, 78 > 87).

Määritelmä luki-ja kirjoitusvaikeudelle:

Dysleksia = lukivaikeus
Sisältää suuren määrän erilaisia ja eriasteisia vaikeuksia täydellisestä lukutaidottomuudesta lukemisen hitauteen tai virheelliseen suoritukseen.
Lukivaikeus voi näkyä joko lukemisessa tai kirjoittamisessa tai molemmissa.

Testaa miten pärjäisit lukivaikeuden kanssa

YLEn artikkeli vuodelta 2018 havainnollistaa lukivaikeutta animaatioiden avulla.

Lue lisää oppimisvaikeuksista myös 

Kuntoutussäätiön  oppimisvaikeus.fi –sivustolta. 
Niilo Mäki Instituutti nmi.fi 
Niilo Mäki Instituutti hahku.fi