Lukivaikeudet
Kun lukemisessa on vaikeuksia, se voi tulla esiin esimerkiksi seuraavasti:
- Luen hitaasti.
- Luen sanat usein väärin.
- Pitkiä sanoja on vaikea lukea,
ymmärtää ja ääntää. - Joudun usein lukemaan
saman virkkeen uudelleen. - En aina ehdi lukea television tekstejä.
- Kirjainten ja numeroiden paikat
vaihtuvat usein. - Tekstissä rivien seuraaminen ja
uuden rivin löytäminen on vaikeaa. - Kirjaimet näyttävät hyppivät paperilla
tai ovat epäselviä. - Minun on vaikea muistaa lukemaani tekstiä.
- Olen mielestäni keskimääräistä
huonompi lukija. - Lapsena lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen oli hankalaa.
- Ääneen lukeminen on vastenmielistä.
- Vältän tilanteita, joissa voi joutua kirjoittamaan tai lukemaan.
- Itse luettuna tekstin ymmärtäminen on vaikeaa, toisen lukemana teksti on ihan selkeää.
- Oikea ja vasen, länsi ja itä sekaantuvat helposti.
- Aika- ja päivämäärät sekaantuvat helposti.
Kirjoitusvaikeudet
Kun kirjoittamisessa on vaikeuksia, se voi tulla esiin seuraavilla tavoilla:
- Käsialani on kömpelöä.
- Kirjaimia puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa.
- On joskus vaikea tietää, tuleeko sanaan
esim. a vai aa, k vai kk. - Minun on vaikea erottaa saman kuuloisia äänteitä
(b ja d, t ja d, k ja g). - Numerot vaihtavat paikkaa tai pyörähtävät akselinsa ympäri
(6 > 9, 78 > 87).
Määritelmä luki-ja kirjoitusvaikeudelle:
Dysleksia = lukivaikeus
Sisältää suuren määrän erilaisia ja eriasteisia vaikeuksia täydellisestä lukutaidottomuudesta lukemisen hitauteen tai virheelliseen suoritukseen.
Lukivaikeus voi näkyä joko lukemisessa tai kirjoittamisessa tai molemmissa.
Testaa miten pärjäisit lukivaikeuden kanssa
YLEn artikkeli vuodelta 2018 havainnollistaa lukivaikeutta animaatioiden avulla.
Lue lisää oppimisvaikeuksista myös
Kuntoutussäätiön oppimisvaikeus.fi –sivustolta.
Niilo Mäki Instituutti nmi.fi
Niilo Mäki Instituutti hahku.fi
Tutustu lukemisen apuvälineisiin
Oppimisen apuvälinekeskuksemme esittelee useita perinteisiä ja digitaalisia apuvälineitä lukemisen sujuvoittamiseksi.